De fikk saken i mars 2024, og den skal ut på høring nå i mai. Men fra å ha vært en faglig forankret utredning, har politikerne redusert høringen til å skje hovedsakelig på emosjonelt grunnlag.

Fra 2021 til 2038 minsker antall ungdommer i Innlandet med 24,9 prosent.

Det er hver fjerde elev. For oss som har vært med på å utarbeide den opprinnelige saken som ble lagt frem, var utgangspunktet bestillingen fra Fylkestinget: Hvordan vil utviklingen i elevtallet frem mot 2038 påvirke skolene og tilbudene vi har i dag, og hvordan kan vi sikre at elevene i alle deler av fylket vil ha skoletilbud av god kvalitet også i fremtiden?

Og hvordan vil samfunnets behov påvirke hvilke tilbud skolene bør tilby? Det er dette vi har forsøkt å svare på i de om lag 100 sidene med utredning.

Da Hovedutvalg for utdanning behandlet høringssaken forrige uke, valgte politikerne å slenge stort sett resten av skolene i fylket inn i høringen. I stedet for å ta utgangspunkt i utredningen de selv hadde bestilt, ønsker politikerne å spørre om et alternativ kan være å flytte tilbud fra – eller legge ned – skoler i de områdene det tilfeldigvis kommer til å bo elever også i fremtiden.

Politikere bør vokte seg for å drive symbolpolitikk.

Som høringssaken fremstår nå, er faglighet, kvalitet og demografiske realiteter mindre viktig.

Det sies fra politikerne at de gjør dette for å få et større kunnskapsgrunnlag. Men det de i realiteten gjør, er å redusere høringen til tentamensoppgaven «grei ut hvorfor vi skal legge ned alle andre skoler og ikke din».

Ingen av de forslagene som politikerne slenger inn i høringen er faglig utredet. Dette må utredes frem til høsten, og gjør at høringen skjer på et svakere grunnlag. Det blir en uoversiktlig høring, og svært mange av høringsinstansene kommer til å glemme hva som var den opprinnelige problemstillingen – at hver fjerde elev blir borte.

Til slutt blir spenningen hvorvidt politikerne kommer til å huske sin egen bestilling når vi kommer til oktober.

Om den fremtidige skole- og tilbudsstrukturen blir vedtatt for å sikre bærekraftig dimensjonering, lokalisering og finansiering basert på nåværende og framskrevne elevtall, eller om den blir symbolpolitikk.