Fortsatt båndlegging på ubestemt tid av eiendommer både i trasé øst og vest er ille for mange familier, bedrifter og Hamar-samfunnet.
For meg som eier og driver jorda på Tommelstad gård, er det selvsagt verst om dobbeltsporet bygges i trasé øst. Da blir den flotte gården stykket opp og lite drivverdig. Et jernbanespor over eiendommen styrker også faren for at deler av eller hele gården blir bygd ned med boliger og næring.
Trasé øst er dessuten det dårligste alternativet for miljøet, vernet av matjord, Åkersvika naturreservat, byutviklingen og togpassasjerene. Derfor håper jeg at kommunestyret velger trasé vest. For meg er det særlig viktig at den traseen ikke tar dyrket jord, verken av gården min eller av andre eiendommer.
Jernbaneetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2022-2033, og klare signaler fra jernbanedirektøren og samferdselsministeren, tyder på at det etter all sannsynlighet ikke blir bygd dobbeltspor gjennom Hamar og andre Intercity-byer. Da blir jernbanen i Hamar liggende der den går i dag.
Selv om det ikke bygges dobbeltspor her, er det veldig viktig at kommunestyret stemmer for trasé vest. Da er Hamar enig med Bane Nor og staten. Dermed er saken avgjort. Et viktig resultat er at båndleggingen av alle eiendommer i trasé øst oppheves.
Da slipper alle berørte, inkludert bedrifter med mange hundre ansatte, å leve i en vond uvisshet om hva som skjer med eiendommene.
LES OGSÅ: Hamar Ap tar feil om båndlegging
Velger derimot kommunestyret trasé øst, fortsetter båndleggingen av eiendommer i begge traseer på ubestemt tid. Det blir ille, ikke bare for oss berørte, men også for kommunen og hele Hamar-samfunnet. Båndleggingen har i praksis vart i mange år. Det er lenge nok! Jeg ber innstendig om at kommunepolitikerne fjerner denne uvissheten.