Hjellum er en liten bydel i Hamar i rask vekst, med blant annet Frognerhagen som et svært egnet botilbud for førstegangsetablerere og barnefamilier.
Det er også planlagt flere utbyggingsområder for boliger i bydelen. Tilknytningen til naturen, flere fotballbaner, barneskole m.m. er presentert som attraktivt på Hjellum av Hamar kommune.
Det er derfor foruroligende at det i kort avstand fra boligutbyggingen nå planlegges et togplasseringsanlegg som skal i hovedsak driftes på natt!
Framstilt som bagatell
Det ble opplyst i informasjonsmøte om toghensettingsplanene på Lovisenberg skole 22. januar at prosjektet nå var estimert mindre enn først planlagt. Det fremstilles som en nesten bagatellmessig endring å forholde seg til for beboere på Hjellum. (Opprinnelig var det foreslått inntil 8 sporender og ca 20 tog!)
LES OGSÅ: Hjellum – et jernbaneparadis
Nå redusert til fire sporender og ca 12 tog som skulle hensettes på natt på Hjellum. Slik det ble forstått av informasjonen gitt på møtet, er planlagt hensetting å skje mellom 23.00-01.30 på kveld/natt og togene tas ut etter diverse vask og vedlikehold på natten mellom 04.00-07.00.
Sørli er logisk
Hvis det er snakk om en bagatellmessig hensetting av tog, er det da ikke på eksisterende stasjon på Hamar mulig å rydde nødvendig plass? Det står gamle togsett og diverse som burde ha blitt fjernet og ryddet opp på stasjonsområdet på Hamar. Men man får følelsen av at dette er bare begynnelsen av en større utbyggingsplan etterhvert.
Hvis det er tilfellet noe som ligger litt i kortene, er Sørli et industriområde hvor en større utbygging er mer egnet og utenfor boligområde. Avstanden dit er noe lenger enn Hjellum, men ikke så stor at det er grunn til å ikke ta dette området i betraktning. Den logiske plasseringen av en toghensettingsplass må være Sørli.
Det er forståelse for at togtilbudet i landet vårt skal utvides av hensyn til mennesker og miljø. Men man må da også ta i betraktning å bevare eksisterende bomiljø og de store potensialene Hjellum har til boliger, og ev. samle industri og anleggsdrift hvor det allerede er slik drift, nettopp av samme grunn.
LES OGSÅ: Det går mindre dyrket mark enn antatt for å bygge togparkering
Stor trafikk
Hjellumvegen og togovergangen på Hjellum er pr i dag (før toghensetting) svært presset. Det er stor trafikk på veien både av personbiler til fra arbeidsplass på Sanderud, lastebiler og tungtransport til lager og gjennomkjøringstrafikk for øvrig.
Jeg vil understreke at togovergangen på Hjellum har hatt dødsulykke og flere nestenulykker.
Irene Berstad
I tidspunktet 06.00-07.00 og på ettermiddag er naturlig nok trafikken tettest, men trafikken er jevnt høy helt frem til sen kveld (etter kl. 23.00). Det vil si at toghensettingen, særlig på morgen, men også på kveld, vil bli et negativt bidrag i trafikkbildet.
LES OGSÅ: Byplanlegging i Hamar
Undertegnede vil for øvrig vise til de mange “myke trafikantene”, blant annet barn som krysser jernbanelinjen til og fra skole og til fotballbanen “Black River Park”. De vil særlig på morgenen komme midt inn i rushet av både biler og tog da som er planlagt å kommer i tillegg og lage et ekstra press.
Jeg vil understreke at togovergangen på Hjellum har hatt dødsulykke og flere nestenulykker, og anses som en farlig togovergang.
Mer støy
Etter utbyggingen av E6 har støynivået økt på Hjellum. Lyden bæres godt fra firefeltsveien opp bakken ved Ottestad, og øker vesentlig kl. 04.00 på morgenen. Jeg håper det derfor er lett å forstå at beboerne på Hjellum i tillegg ikke er særlig lystne på ekstra støy i tidsrommet 23.00-02.00 og 04.00-07.00.
Det vil ikke bli særlig stort tidsrom å kunne finne ro på natten igjen. På Sanderud sykehus sliter mange av pasientene med nettopp søvnproblemer, og er vare for støy på natten. Hensettingsanlegget er planlagt i kort avstand rett ovenfor Sanderud sykehus.
For øvrig vil jeg også si meg enig med J. A. Bjølverud sitt innlegg om samme tema som påpeker at boligverdien i området vil synke hvis de nye planene blir gjennomført. Dette er et faktum som representerer en vesentlig ulempe for beboere og planlagt utbygging på Hjellum.
Økt risiko
Konklusjon: Planlagt toghensettingsplass på Hjellum vil medføre betydelig sikkerhetsrisiko knyttet til togovergangen på Hjellum stasjon og et betydelig økt støyproblem i et område hvor man bør ta hensyn til en rekke mennesker som er innlagt i sykehus med problematikk knyttet til sensitivitet for støy. Likeså vil det være for oss beboere på Hjellum.
Sørli fremstår som et mer naturlig valg for en toghensettingsplass enn planer for Hjellum.
Vi beboere på Hjellum spør oss om, hvorfor vil Hamar kommune plassere en stor togterminal, midt i et boligområde, nå i disse miljøtider. Betyr virkelig ikke Hjellum noe for Hamar kommune?