• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

» De kunne ikke skjønne at salget kunne droppe så voldsomt på grunn av påfunn på Hamar»

JULEBRUS: Georg Larsen fra Hamar forteller om starten på eventyret. FOTO: Privat
Georg Larsen
Publisert: 19 desember, 2020 04:45
Oppdatert: 18 desember, 2020 10:08

En av dem som var med på å finne opp julebrusen forteller sin historie.

VG skriver for ei uke siden at HANSA «fant opp» julebrusen. Definitivt feil. Jeg begynte i salg på Hamar Bryggeri i 1962. Vi produserte en rekke lokale brusvarianter samt pepsi og solo, og julebrusen oppsto på Hamar på 60 tallet, og den var allerede da brun, med trekantet etikett (soloformat) med en nisse.
Stor suksess allerede da.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1969

I 1969 prøvde vi oss med en vri og laget grønn julebrus med litt anissmak, og brukte min datter og Per Bratlies sønn som reklamefigurer for julebrusen i HA.

Den hadde samme trekantede etikett. Samme året lanserte vi en brun brus som het MAX basert på julebrussmaken.
Den slo aldri an, og det gjorde heller ikke den grønne.

I 1970 endret vi etikettformat på hele brussortimentet til firkantede, og laget også en for julebrus i firkantformat, men den ble ingen høydare.

Likevel, julebrus var en opplagt vinner i desember, og da Bjørn Nygård etter lang prøving og testing kom opp med den brusen vi kjenner i dag litt utpå 70-tallet, vraket vi den gamle etiketten og fikk laget den vi i dag kjenner så godt.

Er ikke sikker, men det kan være tegneren Per Solheim som vi brukte litt som laget den. Formidabel suksess fra første år, og den tok 20 prosent av brussalget i desember.

Coca Cola mente vi saboterte

Det gikk så langt at Coca cola som var klar markedsleder og som vi også solgte da, mente vi saboterte.

De kunne ikke skjønne at salget kunne droppe så voldsomt på grunn av et lokalt påfunn på Hamar.

Georg Larsen

Men sånn var det, og sånn fortsatte det.                                                      

Etter at ølkartellet i Norge sprakk i 1987, ble det fusjon med NORA som kontrollerte Oslobryggeriene, og der var det heller ingen som skjønte hva dette var for Hamarsprell.

De mente nok sin egen rødbrus (eventyrbrus) omdøpt til julebrus før jul måtte holde.
Slik gikk det heldigvis ikke, presset fra markedet var det umulig å motstå, og som det heter på utenlandsk «If you can’t lick them, joint hem».

Derfor ble det fusjon, og derfor lever Hamars julebrus fortsatt med samme etikett, er blitt landsledende, og helt utenkelig å endre på. Nå må vi bare heie som bare det på Ringnes, slik at de får ut noen nye flasker – i alle fall til tørste Innlendinger.

Heldigvis har jeg noen flasker i skapet, og de blir ikke returnert!

God jul.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer