• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
5 minutter lesetid

Derfor stemmer Arbeiderpartiet for vest

UTEN PULS?: Tilstanden på planker og nabobygg sier ingenting om de mange reisende som hver dag benytter seg av Hamars sentralt beliggende stasjon, skriver Erik Krisiansen. FOTO: Christian E. Bergheim
Thomas Langeland Jørgensen, Gruppeleder Hamar Arbeiderparti
Publisert: 22 juni, 2020 20:30
Oppdatert: 22 juni, 2020 11:54

JERNBANE: Nå skal kommunedelplan for dobbeltspor gjennom Hamar vedtas.

DEBATT

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flertallet bestemmer om traseen ønskes lagt vest med jernbanestasjon der den er i dag, eller øst med ny jernbanestasjon ved Vikingskipet. Begge alternativene er langt bedre nå enn de var i 2016 da kommunestyret fattet sitt første vedtak. Det er både positive og negative effekter for dem begge. Her vil jeg kort fortelle hvorfor Arbeiderpartiet vil stemme for vest.

Byutvikling

Arbeiderpartiet ønsker å ha jernbanestasjonen der den er i dag, sentrumsnært. Det er mange som pendler både inn og ut av byen til jobb, og derfor er det viktig med en sentrumsnær stasjon. I tillegg kommer besøkende, turister og konferansegjester. Det jobbes nå også frem en ny kommunedelplan for Hamar sentrum for fortsatt vekst i sentrum. Vi mener at en sentral stasjonsplassering gir mulighet for at stasjonen kan fungere som dynamo for en kompakt sentrums- og byutvikling.  Vi ønsker ikke et delt sentrum. Vi ønsker å frigjøre Åttemeter´n så raskt som mulig til et attraktivt område for folk, og ikke biler.

Jernbanefri strandsone

Med en kulvert ut fra stasjonen som går over i tunell under hele byen vil en frigjøre strandsonen forbi sentrum. Videre vil jernbanen langs hele Storhamar og Furuberget legges under bakken. Det vil både frigjøre areal, som for eksempel kan brukes til ny hovedfartsåre mellom sentrum og Hamar vest på sykkel, vi kan fjerne trange underganger slik at større transport som er viktig for næring lettere kan komme seg fram. Og mange hundre eiendommer slipper togstøy forbi leiligheter eller hus. Den nye kulverten kan blir Hamars «operatak» hvor det både på innsiden mot sentrum og på utsiden mot Mjøsa kan opparbeides ny sjøfront for yrende folkeliv og aktiviteter på Mjøsa. Fast anløp for Skibladner vil det også bli i framtida, men med ny plassering for eksempel ved Tjuvholmen. Den nye attraktive sjøfronten vil ved å velge vest betales av staten, og ikke kommunen.

LES OGSÅ: Sannheten om Bane Nors kulvert

Båndlegging

Båndlegging betyr at mange berørte familier og bedrifter samt kommunen, næringslivet og hele lokalsamfunnet på ubestemt tid må leve i uvisshet om hva som skjer. BaneNOR har i sine utredninger vist at øst rammer langt flere næringsvirksomheter og private grunneiere enn vest. Kommunedirektøren skriver i sin utredning «begrunnelsen for å velge vest-alternativet er at alternativet har mindre usikkerhet knyttet til konsekvensen av båndlegging av sentrale arealer over lang tid». Det er vi enige i.

LES OGSÅ: Hamar Ap tar feil om båndlegging

ARTIKKELFORFATTER: Thomas Langeland Jørgensen

Miljø og innsigelser

Det er lagt ned innsigelser til den østlige traseen fra BaneNOR, Statens Vegvesen og Fylkesmannen i Innlandet. Dvs. at dersom kommunestyret vedtar øst vil kommunedelplanen gå til megling. Dersom kommunestyret vedtar vest vil kommunedelplanen være vedtatt. Hensynet til Ramsar-området i Åkersvika og kulturlandskapet og den dyrka marka på Børstad og Tommelstad taler mot øst. Videre vil også ny stasjon ved Vikingskipet, en jernbane på bru over Vangsvegen og inn på Disen lage store barrierevirkninger for denne bydelen. Dette er et punkt som er lite trukket fram i den offentlige debatten. Vest-alternativet bevarer i tillegg muligheten for å etablere større regionale virksomheter som sykehus på arealer ved Vikingskipet også i perioden før dobbeltsporutbyggingen kommer.

Nasjonal transportplan

For oss er det også viktig at utbyggingen til Hamar, og videre til Brumunddal og Lillehammer skjer slik det er forutsatt i Nasjonal transportplan (NTP). Det er viktig at regjeringen og Stortinget følger opp planen med penger til utbygging. Og vi må forutsette at strekningene også blir med i neste NTP som skal vedtas våren 2021.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer