I HA fredag 13. november prøver Kristiansen å skape et inntrykk av at jeg er frakoblet virkeligheten. Det er en interessant påstand.
Som ung FpU`er og elev på Ajer videregående så hadde jeg gleden av å høre på foredrag fra den lokale AKP-ML profilen Erik Kristiansen. Jeg gikk samfunnsfaglinja og det var spennende for oss unge å høre på en skikkelig «raddis», en ekstremist fra ytterste venstre. En person som hadde vært aktiv i et parti som både støttet væpna revolusjon og noen av de verste diktaturene verden har opplevd.
Jeg har alltid likt klar tale og frisk retorikk, så foredraget til Kristiansen var bra, selv om vi politisk befant oss i to forskjellige verdener.
Stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen Frp, Transportkomiteen
I HA fredag den 13/11 prøver Kristiansen å skape et inntrykk av at jeg er frakoblet virkeligheten. Det er en interessant påstand. Han mener tydeligvis at jeg ikke har forståelse for at det, slik Kristiansen ser det, ikke vil bli bygd dobbeltspor i tunell under Hamar.
Virkeligheten
Siden Kristiansen tydeligvis mener at «virkeligheten» er at det ikke blir bygd jernbane gjennom Hamar og at jeg er «frakoblet virkeligheten», kan jo godt forklare Kristiansen hvilken virkelighet jeg lever i. Gode Kristiansen jeg sitter i Transportkomiteen og lever i en samferdselsverden. En verden hvor det går i vei og tog døgnet rundt. En verden hvor jeg de siste 7 årene har hatt tett kontakt og nært og godt samarbeide med Samferdselsministerne. Jeg lever, som alle andre politikere fra FrP, i en verden hvor det er politikerne som bestemmer, ikke byråkratene. Jeg lever i en verden hvor det er politiske vedtak som avgjør hva som blir prioritert og realisert og ikke uttalelser eller høyt tenkning fra byråkrater eller signaler fra enkelte politikere. Det er overraskende om en erfaren politiker som Kristiansen ikke har forstått at det er politikerne som bestemmer?
Dagens politiske virkelighet er at Nasjonal Transportplan, som er vedtatt av Stortinget sier at det skal bygges jernbane gjennom Hamar. Kommunestyret i Hamar har også hele to ganger vedtatt øst. Det er dette som er virkeligheten og det som gjelder fortsatt, inntil at det eventuelt fattes nye vedtak. Om kommunestyre i Hamar skal fatte ett annet vedtak, så er det viktig at beslutningen blir gjort på fakta og ikke desinformasjon eller spekulasjoner. Argumentene og begrunnelsen, som nå brukes for å prøve å få med et flertall til ikke å bygge jernbane gjennom Hamar, er ikke korrekte. Det er feil at det vil bli båndlegging i flere ti år og det er feil at det vil ta enda flere tiår før vi får bygd noe jernbane.
Imponert
Når det gjelder kostnader så er jeg imponert over bekymringen fra Kristiansen og den respekten han viser for skattebetalerne sine penger. Der er faktisk Kristiansen og jeg helt enig. Kostandene for jernbanebygging MÅ vesentlig ned, slik vi har klart med veibyggingen. Takket være at FrP fikk flertall for å etablere Nye Veier, så har vi spart skattebetalerne for cirka 30 milliarder kroner og vi har fått en økt samfunnsnytten på omtrent det dobbelte, hele 60 milliarder. Løsningen for å få bygd mer jernbane vesentlig billigere, er å etablere Nye Baner som et selskap underlagt Nye Veier.