Etter tre år og 250 millioner brukt på tilleggsutredninger, har Bane Nor levert en ny innsigelse mot østlig trasé.
Grunnlaget er paradoksalt nok stasjonsplasseringen, som alltid har ligget fast. Plan- og Bygningsloven §5-4, som Lars Eide og BN viser til, sier at «innsigelse skal fremmes så tidlig som mulig», og det burde vært gjort uavhengig av videre utredning.
Tåketeppe
Regjeringen ved KMD har utarbeidet retningslinjer for innsigelser i plansaker. Om grunnlag for innsigelse står det at den skal være «forankret i og begrunnet ut fra vedtatte nasjonale eller regionale mål, rammer og retningslinjer». I BNs innsigelsesbrev problematiseres mange forhold i Øst uten at det fremføres som innsigelsesgrunner.
Som så ofte i jernbanesektoren i Norge, så er det ikke kvaliteten på retningslinjer og utredninger som svikter
Endre Krogsrud
Under dette tåketeppe av marginale problemstillinger, koker det hele ned til en syltynn argumentasjon om hvordan folk kommer seg til og fra stasjonen og BNs svært selektive tolkning av statlig retningslinjer for samordnet Bolig, Areal og Transportplanlegging (BATP).
Flere kan gå
BATP-retningslinjene er fra 2014. Et stykke ned i dokumentet har Bane NOR funnet sitt mantra: «Mål om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange». Ja, flere kan gå til stasjonen med vest, men det nevnes sykkel og kollektivtransport også og innenfor 15 minutter på sykkel så er tilfanget det samme for begge alternativene.
LES OGSÅ: Ikke overrasket hvis en må heve kulvert på vest-trasé?
Andre mål er «god samfunnsøkonomisk ressursutnyttelse, trafikksikkerhet og effektiv trafikkavvikling». Videre skal «planene bidra til bærekraftige byer og tettsteder, næringsutvikling, helse, miljø og livskvalitet». For veldig mange hamarsinger er det jo nettopp dette trasé øst handler om!
Flytting frigjør arealer
Retningslinjene i BATP sier videre at «utbyggingsmønster og transportsystem bør fremme utvikling av kompakte byer og tettsteder, tilstrekkelig boligbygging i områder med press på boligmarkedet og gode regionale løsninger på tvers av kommunegrensene.»
LES OGSÅ: Nå er det høringsperiode for nytt dobbeltspor
Når vi vet at flytting av stasjonen frigjør store arealer med miljøvennlig sentralt beliggende tomter, så blir dette definitivt et moment for øst. Tilsvarende vil kommunene nordøst for Hamar kunne håpe på raskere kommunikasjon mot hovedstaden om øst blir valgt.
Som så ofte i jernbanesektoren i Norge, så er det ikke kvaliteten på retningslinjer og utredninger som svikter, men snarere Bane Nors tolkning og selektiv vekting av konsekvenser. Nå går saken sannsynligvis til avgjørelse i Kommunal- og moderniseringdepartementet. Om de der leser sine egne retningslinjer, vil de finne en overvekt av målsettinger som oppfylles best med valg av østlig trasé.