• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

Er det grunnlag for Bane Nors innsigelse mot trasé øst?

Stasjonsplassering ved Vikingskipet/øst illustrert av Bane Nor i november 2019.
Endre Krogsrud, Aksjonsgruppa NåEllerAldri
Publisert: 06 februar, 2020 14:50
Oppdatert: 06 februar, 2020 15:47
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Etter tre år og 250 millioner brukt på tilleggsutredninger, har Bane Nor levert en ny innsigelse mot østlig trasé.

Grunnlaget er paradoksalt nok stasjonsplasseringen, som alltid har ligget fast. Plan- og Bygningsloven §5-4, som Lars Eide og BN viser til, sier at «innsigelse skal fremmes så tidlig som mulig», og det burde vært gjort uavhengig av videre utredning. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tåketeppe

Regjeringen ved KMD har utarbeidet retningslinjer for innsigelser i plansaker. Om grunnlag for innsigelse står det at den skal være «forankret i og begrunnet ut fra vedtatte nasjonale eller regionale mål, rammer og retningslinjer». I BNs innsigelsesbrev problematiseres mange forhold i Øst uten at det fremføres som innsigelsesgrunner.

Som så ofte i jernbanesektoren i Norge, så er det ikke kvaliteten på retningslinjer og utredninger som svikter

Endre Krogsrud

Under dette tåketeppe av marginale problemstillinger, koker det hele ned til en syltynn argumentasjon om hvordan folk kommer seg til og fra stasjonen og BNs svært selektive tolkning av statlig retningslinjer for samordnet Bolig, Areal og Transportplanlegging (BATP).

Flere kan gå

BATP-retningslinjene er fra 2014. Et stykke ned i dokumentet har Bane NOR funnet sitt mantra: «Mål om at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange». Ja, flere kan gå til stasjonen med vest, men det nevnes sykkel og kollektivtransport også og innenfor 15 minutter på sykkel så er tilfanget det samme for begge alternativene.

LES OGSÅ: Ikke overrasket hvis en må heve kulvert på vest-trasé?

Andre mål er «god samfunnsøkonomisk ressursutnyttelse, trafikksikkerhet og effektiv trafikkavvikling». Videre skal «planene bidra til bærekraftige byer og tettsteder, næringsutvikling, helse, miljø og livskvalitet». For veldig mange hamarsinger er det jo nettopp dette trasé øst handler om!

Flytting frigjør arealer

Retningslinjene i BATP sier videre at «utbyggingsmønster og transportsystem bør fremme utvikling av kompakte byer og tettsteder, tilstrekkelig boligbygging i områder med press på boligmarkedet og gode regionale løsninger på tvers av kommunegrensene.»

LES OGSÅ: Nå er det høringsperiode for nytt dobbeltspor

Når vi vet at flytting av stasjonen frigjør store arealer med miljøvennlig sentralt beliggende tomter, så blir dette definitivt et moment for øst. Tilsvarende vil kommunene nordøst for Hamar kunne håpe på raskere kommunikasjon mot hovedstaden om øst blir valgt.

Som så ofte i jernbanesektoren i Norge, så er det ikke kvaliteten på retningslinjer og utredninger som svikter, men snarere Bane Nors tolkning og selektiv vekting av konsekvenser. Nå går saken sannsynligvis til avgjørelse i Kommunal- og moderniseringdepartementet. Om de der leser sine egne retningslinjer, vil de finne en overvekt av målsettinger som oppfylles best med valg av østlig trasé. 

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer