Fra høsten 2020 innføres gradvis en ny læreplan.
Kroppsøvingsfagets hovedformål skal være å stimulere til en livslang bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil. Gjennom samspill med andre skal faget fremme samarbeid, forståelse og respekt for hverandre. Elevene skal jobbe variert gjennom lek, friluftsliv, dans, svømming, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter.
Forskning har pekt på at mange liker kroppsøvingsfaget, spesielt blant gutter. Dessverre går andelen gradvis nedover fra 5. klasse til videregående. Det kan ha sammenheng med et fokus på idrett, fysiske prestasjoner og lite medbestemmelse. Det må derfor være viktig å fornye faget på en måte som gjør at flere elever opplever mestring og motivasjon.
Egne interesser
Faget skal nå ha et større fokus på at elevene skal utforske egne muligheter og interesser. Dette skal bidra at man i større grad kan bli glad i å være i aktivitet ut fra egne premisser. Det legges altså til rette for mer medbestemmelse og mulighet for elevene til å ta aktive valg for å påvirke undervisningen i faget. Forhåpentligvis vil flere elever dermed oppnå økt glede av å ha faget!
LES OGSÅ: Idretten nede i knestående
I læreplanen er idrettsfokuset tonet ned. Det er ikke meningen at faget skal bestå av innføring i ulike idretter som fotball, volleyball eller turn. Skolene kan fortsatt bruke idrettsaktiviteter i undervisningen, men målet er ikke at elevene skal mestre de ulike idrettene.
Ingen av fagets mål krever at elever skal kunne hoppe høyt, løpe langt eller klare mange pushups.
Kjell Evensen
Forskning har vist at det har vært vanskelig å oppnå en sekser i faget uten å ha idrettsbakgrunn, men slik skal det altså ikke være. Kroppsøvingsfaget inneholder mange ulike aktiviteter og mål, som til sammen skal gi elevene en helhetlig kompetanse.
Hoppe høyt, løpe langt
Det er heller ikke en målsetning for faget at elever skal være i god fysisk form. Ingen av fagets mål krever at elever skal kunne hoppe høyt, løpe langt eller klare mange pushups. Skolene skal derfor ikke bruke mye tid på tester og har heller ikke lov til å gi elevene karakterer basert på testresultater.
Elevene skal også være aktive deltagere i sin egen læringsprosess. Det betyr at de skal være med og vurdere sin egen innsats og utvikling (egenvurdering), og de skal kunne sette seg egne mål. Alt dette skal skje i dialog med elevens kroppsøvingslærer og kontaktlærer. Slik vil elevene kunne få et eieforhold til sin egen læring, og en økt forståelse for sine egne muligheter til en aktiv livsstil også etter endt skolegang.
LES OGSÅ: 10 råd i disse hjemmetider
Etter min mening utvikler kroppsøvingsfaget seg i en riktig retning, og fagets formål kommer sterkere til syne i den nye læreplanen. Det blir spennende å se hvordan læreplanens mål om livslang bevegelsesglede og en fysisk aktiv livsstil vil vise seg i skolenes undervisning!