Utbygging av ny jernbane gjennom Hamar, hvor den unike Hamarbukta berøres, må unngås.
Miljøhensyn, utviklingsmuligheter de neste 200 år og god kobling til Rørosbanen, viser at Øst C bør velges som trasé gjennom Hamar. Bane Nors forherligelse av vest-alternativet er bakstreversk. Bruk av innsigelse som pressmiddel smaker av maktmisbruk.
Strandsoner er viktige rekreasjons- og fellesområder for befolkningen og må i størst mulig grad bevares. Utbygging vestover berører Hamarbukta sterkt og sikten fra byen mot Mjøsa blir redusert. Den historisk viktige Skibladnerbrygga må flyttes.
Anleggsarbeidet, som vil pågå i 8 år, krever store inngrep i strandsonen. Det berører det historiske industribygget Nestlè på en uheldig måte, og den attraktive badestranda på Koigen vil få store forstyrrelser. Det må unngås.
Byen og passasjergrunnlaget vil trolig bli betydelig endret framover.
Ola Gillund
Alternativ Øst C – en løsning for framtiden
Utbygging etter alternativ Øst C har mange fortrinn. Det er mulig å gjennomføre uten store inngrep i Åkersvika naturreservat og forbruket av dyrket mark blir bare 24 dekar. Utslipp av klimagasser er vesentlig mindre og anleggstiden kortere. Pris og samfunnsnytte er omtrent like.
Hamar stasjon har regionale funksjoner. Byen og passasjergrunnlaget vil trolig bli betydelig endret framover. Stasjon ved Vikingskipet vil gi redusert biltrafikk til Hamar sentrum. Det er bra for bymiljøet.
Nytt stasjonsområde gir bedre mulighet for å anlegge en moderne og effektiv skysstasjon med godt system for buss og drosjer. Trolig vil mye av tilbringertjenestene i framtiden skje med førerløse busser. Økt bruk av sykkel, vil også bidra til å korte ned reisetiden for mange reisende. Stasjonen vil dessuten få bedre tilkobling til hovedinnfartsårene, E6, Rv 25 og Rv 222.
Energigevinst
Bedre tilkobling av Rørosbanen med gjennomgående tog i aksen Trondheim-Røros-Elverum-Oslo er viktig. Det gir muligheter for å gjenoppta gjennomgående person- og godstrafikk Oslo-Trondheim.
En slik løsning gir mye bedre kollektivdekning i Østerdalen, og betydelig energigevinst fordi Rørosbanen har mindre høydeforskjell enn Dovrebanen.