«Hvem er aksjonsgruppen?» er tittelen på et leserinnlegg i HA av Einar Lang Ree.
Som leder i en av aksjonsgruppene, Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar, skal jeg prøve meg på å svare og samtidig benytte anledningen til å kommentere noe av det han skriver.
Lang-Ree skriver: «Med to persontog-avganger hver time, ett i hver retning, og noen godstog … Dovrebanen kan drives slik, i 50-100 år videre, bare ved å øke avganger og øke antall togsett?»
Grunnen til InterCity-utbyggingen er selvsagt ikke dagens trafikk, men den økningen som forventes i tiårene fremover. Økt vekt på miljøvennlig transport for folk og gods krever større kapasitet slik bare sammenhengende dobbeltspor kan gi. Økningen vil være med flere avganger for person- og godstog, de siste vesentlig lengre enn tidligere. For fremtidige generasjoner er dette et viktig miljøtiltak som det nå legges til rette for.
Ikke skremsel
Lang-Ree skriver: «Nå tilbyr Staten å bøte på skaden, gjøre sentrum togfritt ved å legge sporet under vann straks etter stasjonsavgang.»
Vi anbefaler Lang-Ree å ta en titt på de siste illustrasjonene Bane Nor selv har lagt frem om kulverten. De viser at kulverten vil bli godt synlig over Hamarbukta, langt fra stasjonsavgangen. Sentrum blir ikke togfritt, men liggende bak en kulvert som kan få en vannstrøm til innsiden ved normalvannstand dersom en, ifølge Bane Nor selv, graver seg 60 meter inn i Høyensalodden. Dette er ikke noe vi skriver for å skremme. Det er Bane Nors egne opplysninger.
Lang-Ree skriver: «Men Aksjonsgruppa er ikke tilfreds med at togtrafikken blir borte. De krever at togtraseen skal gå gjennom hele Østbyens villaområde.»
Vi er ikke kjent med at noen aksjonsgrupper går inn for dette. Det var riktignok et forslag «Midt» med stasjon mellom rådhuset og CC Stadion, men det ble forkastet for omlag fem år siden og har dermed de siste årene ikke vært noe alternativ.
Det eneste alternativet
«Øst C», som er det eneste alternativet til «Vest», går i ytterkant av bebyggelsen på Disen, langt fra Østbyens villaområde. Denne bydelen vil med ny stasjon ved Vikingskipet få om lag samme avstand som i dag til stasjonen, men slippe mye trafikk til og fra. De vil også slippe mye av fremmedparkeringen de i dag har utfordringer med. I tillegg vil bydelen kunne få sine tverrgater forlenget ned mot Mjøsa, som direkte passasjer mellom Stangebrua og dagens stasjon, i stedet for å være stengt bak jernbanesporene.
Avslutningsvis skal vi for vår del svare på overskriften. Vi er en aksjonsgruppe basert på noen tusen underskrifter fra folk som ønsker en jernbanefri strandsone foran sentrum. Folkeaksjonen ble etablert i 2011 og har nå et sterkt håp om at et endelig vedtak i retning vårt mål oppnås før vi kan feire vårt 10 årsjubileum.
Vi anbefaler Lang-Ree å ta en titt på de siste illustrasjonene Bane Nor selv har lagt frem om kulverten. De viser at kulverten vil bli godt synlig over Hamarbukta, langt fra stasjonsavgangen.
Geir Bjørnar Smebye