I Nav skulle alle tidligere ansatte i arbeidsetaten, trygdekontoret og sosialkontoret utføre de samme oppgavene og det skulle fungerer fra første dag. Slik ble det aldri, ikke da og ikke nå.
Et system som ikke virker til hverdags og er basert på mistillit til dem som søker hjelp, fungerer ikke i kriser. Med lokale kontorer i hver kommune der de ansatte kjente kommunen og de som bodde der, ville dagens krise vært lettere å takle. Det ville vært enklere å ha oversikt over hvem som ble arbeidsløse. Arbeidskontorets direkte tilknytning til ledigheten ville gjort det enklere å utbetale pengene den enkelte hadde krav på, direkte eller nesten direkte.
LES OGSÅ: For lite og for smått
Trygdekontoret ville hatt lokal oversikt og arbeidsoppgaver rettet mot de som hadde rett på ytelser herfra. Men et slikt system ville fordret tillit til folk, og det er å be om for mye. Den tilliten kan vi bare ha til bedrifter. Småbedriftene får «egenandeler» på 10-2000 kroner før de får støtte så man sikrer at så mange som mulig går under.
Norwegian, som har vært på konkursens rand over lengre tid, fikk statsgaranti for lån på 3 milliarder. Så flott, da kan de fordele offentlige penger til aksjonærene og deretter gå konkurs. Skatt har de vel aldri betalt, utbytter derimot. De ansatte tar staten seg av. Norwegian var før krisen mest opptatt av å ta fra ansatte rettigheter og som vanlig er: utbytter går i lomma på aksjonærene mens staten tar utgiftene. Private barnehager og sjukehjem, som helst ikke betaler skatt, kjører overskuddet over til skatteparadis og eies av investeringselskap, skriker på staten.
LES OGSÅ: Avsløring, fordømmelse, bagatellisering og stillhet
Nav sørger for at vanlige folk må vente i månedsvis før de får fem øre. Klagesystemet er uoversiktlig. Det er umulig å få kontakt med saksbehandlere og umulig å komme fram på telefon. Nå påstås det at dataprogrammer i Nav ikke uten videre lar seg overstyre på grunn av nye typer utbetaling i kriseperioden.
På portalen skatteetatens kompensasjonsordning.no, står det at bedrifter ikke trenger å legge ved dokumentasjon til søknaden, og bare om de blir bedt om det! De loves svar på søknaden umiddelbart, «men det kan ta inntil tre uker». I verste fall, altså. Hvis søknaden godkjennes, er pengene på konto «innen 2–3 virkedager». For slik må det nesten være når Louis Vuitton, Gucci-eiere og Oslo Plaza trenger penger. Da fungerer datasystemene og pengesekken er vid åpen.
LES OGSÅ: Forskjellsbehandling av offentlig helsepersonell
«Fornye, forenkle og forbedre offentlige tjenester», sa Høyre for noen år siden. Som vi vet raner høyresida og Ap felles eiendom, privatiserer, gjør alt dyrere og dårligere. «Nye ideer og bedre løsninger» ble vi lovet, men vi fikk gamle ideer fra 1800-tallet, juks, smålighet og mye mer byråkrati. Offentlig-privat samarbeid er som alt det andre jukset, ran av offentlig sektor. «Regionreform» der fylkene skulle få flere arbeidsoppgaver med Ap som partner; stor løgn. Innlandets Knut Storberget hadde ikke et kritisk ord, han fikk jo jobben som fylkesmann.
«Regionreform» der fylkene skulle få flere arbeidsoppgaver med Ap som partner; stor løgn.
Brit Lien
Jens, Jonas, Gro, Kåre og Erna har alle doktorgrad i emnet politisk løgn og fanteri. Politikerne på høyresiden inkludert Ap fratar ungene våre framtida deres. KrF bryr seg fortsatt ikke om de som er født og medvirker aktivt i ranet av framtidens generasjoner. Det viktigste er å skjule den økonomiske politikken de ikke ønsker at vi skal ta stilling til.
LES OGSÅ: På dugnad for å gjøre de rikeste rikere
Denne regjeringa sørger godt for samfunnsklassen de får bidrag til valgkampene fra og Erna utnytter situasjonen i krisens tid. Landet er gjort avhengig av underbetalt arbeidshjelp fra Asia og slaver i lavkostland for at vi skal få klær på kroppen og sådd og høstet maten. De som har mistet jobben her i landet får knapper og glansbilder.