Problemet er at forgjenger Solvik-Olsen dro i nødbremsen og at den kilte seg fast i 2017.
Og Dale skjønte ikke hvordan han skulle få løsna den igjen. Bare fortsatte i samme sporet med å fortelle om tidenes største økonomiske løft for jernbane-Norge. Men begge unnlot å fortelle om at det ikke ble bygd en eneste meter på egen kjøl. Brukte heller tida på å fortelle hvor dårlig det hadde gått med forgjengera før dem i 2013. De bygde i hvert fall jernbane de. Og i gang satte prosjekter før blåblågulgrønn tok over.
Jernbanereformen har skapt privatisering og anbud som skal gjøre det rimeligere å drive jernbane i Norge. Jernbaneselskapenes toppledelse er doblet fra 30 til 59. Lønnsutgiftene deres er tredoblet. Hva gjør at de fortjener slike lønninger? Anbudsvinner fikk lovnader om bonus på 30-40 millioner hvis de var i rute første kjøredag. Merkelig anbudspolitikk. Jernbaneverket er delt i to med Jernbanedirektoratet og BaneNOR.
Statsrådene bestemmer ikke
Mindre å lede – men dobbelt så mange til å administrere. Merkelig politikk å styre videre på. Det er ikke statsrådene som bestemmer i departementet. Det er byråkratene. Statsråden i departementet er nesten som ordføreren i kommunen – gallionsfigur – ansiktet utad.
Hareide var på Tangen i juli på befaring ved anleggsriggen på Tangen stasjon og så anleggsvegen som bygges i forbindelse med dobbeltsporet. Blid og positiv. Det skulle videreføres anbud på brua over Mjøsa og tunellen. Så plutselig melder Aftenposten at Hareide sprer usikkerhet igjen om bygging av dobbeltsporet. En tannløs statsråd medvirker igjen til at spekulasjoner og oppgitthet får grobunn i lokalmiljøet her i Stange.
Så signaliserer han at han kommer tilbake på nyåret med hvilke prosjekter som berøres/utsettes. Og effektueres i revidert statsbudsjett på våren 2021. Dette er håpløst. Knut Fangberget, som har blitt lurt av egen statsminister to ganger, fortsetter i sin gode tro på dobbeltspor. Det skal i hvert fall han jobbe for.
Dovrebanen
Så har vi Tor Andre Johnsen som uttrykker seg om at Hareide har stukket kjepper i hjula for Dovrebanen. Sannheta her er vel at hans egne statsråder og partikolleger, Solvik-Olsen som stakk kjepper i hjula, og Dale som lot dem sitte der gjennom sin statsrådtid. Hareide prøvde i mai og juni å løsne dem ved å gi noen “sølvpenger” til dobbeltsporet, men plutselig så blir forutsetninga helt annerledes, og kostnadene har eksplodert. Anbudsprisene har stedet mye de siste tre år.
Nå ser Hareide mot “Nye veier” for å bygge rimeligere også på jernbanen. Nå har vel ikke staten fått sluttregninga på de prosjekta som “Nye veier” har bygd. Fjern daukjøttet i toppledelsen og betal de ansatte anstendig lønn.
Dette er håpløst. Knut Fangberget, som har blitt lurt av egen statsminister to ganger, fortsetter i sin gode tro på dobbeltspor.
Jan Einar Graff