Ville vi da brukt så mye krefter på øst eller vest trase? Om du kunne velge mellom firefelts E6 eller nytt sykehus på Hamar, hva ville du valgt? Om du kunne gå til valgurnene og ta stilling til mer motorvei eller bedre ordninger om du ble alvorlig syk, hva ville du valgt? Hva om valget stod mellom trygge, godt vedlikeholdte lokalveier eller mer motorvei? Hva ville da vært viktigst for deg?
Når sa innbyggerne i Hedmark at 4 felts E6 var den beste måten å bruke milliarder i fylket vårt? Fikk vi noen gang anledning til å si at 13 milliarder kroner vil vi bruke på noe vi synes gangner hverdagen vår mer enn å spare 20 minutter på kjøreturen til Oslo?
Og hvordan ville valget vårt sett ut om motorveien også kom med informasjon om bompengekostnad og redusert fremkommelighet i byggetiden?
Skulle det skapes arbeidsplasser i Innlandet, er jeg sikker på at 13 mrd kunne vært med å rede grunnen for innovasjon og industri med mer langsiktige arbeidsplasser enn noen år med veibygging.
Under sittende regjering har det blitt gitt et inntrykk av at vi ikke trenger å velge. Vi kan få både firefelts vei og dobbeltsporet jernbane, og kostnadene er ikke blitt kommunisert. Når Frp skjønte at «ja takk begge deler» ikke lot seg oppfylle i lengden, og at firefelts motorvei koster så mye at folk blir irritert, var det bedre å stå på utsiden av regjeringen og skylde på noen andre.
Under sittende regjering har det blitt gitt et inntrykk av at vi ikke trenger å velge.
Katrine Aalstad, Styreleder Hamar MDG
Vi har mange tøffe valg foran oss om vi skal opprettholde velferden vår når oljealderen er over, og kloden må restitueres etter overforbruket til de to siste generasjonene. Da må velgerne bli stilt overfor reelle valg, og alle partiene må ta inn over seg de begrensingene som ligger i befolkningsutvikling, forventet oljepris og klodens bæreevne.
La oss begynne med å ta meglingsresultatet for dobbeltspor gjennom Hamar på alvor. Det er ikke dårlig forhandlingsevne hos ordføreren, eller konspirasjoner fra Bane Nor, det er det eneste fornuftige når en forventer fallende oljepriser, befolkningen i innlandet går tilbake og det allerede er investert i firefelts E6 på samme strekning.
Gi heller innbyggerne i Hamar muligheten til å påvirke hvordan vi kan bruke 12 milliarder på å utvikle byen vår, -det samme som prisen av å føre dobbeltspor gjennom Hamar. Eller kanskje 12 milliarder rett og slett kan anvendes til noe som kommer hele landet til nytte?