237 privatpersoner har spleiset på tilnærmet hele kostnaden for å lage nye illustrasjoner av vestlig dobbeltspor gjennom Hamar.
Bakgrunnen er blant annet at :
Bane NORs illustrasjoner er vist med høyeste regulerte vannstand, men det gir et riktig bilde for kun 16 prosent av året,
- Statsforetakets prioriterte illustrasjoner er fra fugleperspektiv, men innbyggerne i Hamar ser verden fra bakkeplan
- Bane NOR har lagt inn en kanal mellom Mjøsa og et mulig vannspeil, men denne kanalen er ikke mulig å bygge slik den er vist. Det har Bane NOR innrømmet ved å påberope seg at det ikke er en kanal, men «bølgeskvulp»
- Bane NOR har heller ikke vist illustrasjoner fra det mer lavtliggende Åttemetersplanet, som er Hamars framtidige strandpromenade
Hemmelighold
Tross gjentatte forespørsler valgte Bane NOR å hemmeligholde de såkalte kotehøydene (C-tegninger) for kulverten inntil kort tid før det avgjørende kommunestyremøtet i juni. I 2016 var det derimot åpenhet om kotehøydene slik at NåEllerAldri kunne illustrere høyden på kulverten ved å sette opp et seil på Åttemetersplanet. Det snudde debatten den gang, og Bane NOR ønsket nok ikke en reprise. Også i 2016 ble det påstått at seilet var feilplassert, med en påfølgende kritisk leder i HA, selv om alt var gjort helt riktig.
Også denne gangen blir det gjort forsøk på å diskreditere de nye og riktige illustrasjonene. Det skjer fra krefter som jobber for at Bane NOR skal ha et størst mulig informasjonsmonopol i jernbanesaken. Kulvertgjengen anklager Norconsult for å ha laget «manipulerte» illustrasjoner. Men disse illustrasjonene er digitalt framstilt på grunnlag av Bane NORs egne kotehøyder fra ulike perspektiver, og har på ingen måte vært gjenstand for noe skjønn.
Skulle vært gjort tidligere
Jobben og kostnaden med flere typer illustrasjoner skulle vært gjort av Bane NOR eller kommunen på et mye tidligere tidspunkt. Det er grunn til å tro at misvisende illustrasjoner fra Bane NOR har påvirket stemmetallet i kommunestyret. Misvisende illustrasjoner har ukritisk blitt publisert av flere medier, mens de nyeste og riktige illustrasjonene hittil ikke er blitt vist av noen medier.
Jobben og kostnaden med flere typer illustrasjoner skulle vært gjort av Bane NOR eller kommunen på et mye tidligere tidspunkt. Det er grunn til å tro at misvisende illustrasjoner fra Bane NOR har påvirket stemmetallet i kommunestyret.
Øystein Krogsrud, NåEllerAldri
Det er ingen som mener at Bane NORs utredninger har favorisert Øst på bekostning av Vest. Det var derfor NåEllerAldri utfordret ordføreren på at kommunen burde bidra til å utjevne informasjonsgrunnlaget i jernbanesaken. De første nye illustrasjonene kom to dager før det avgjørende kommunestyremøtet i juni, og så kom de samme illustrasjonene i en mer bearbeidet versjon før meklingen hos Fylkesmannen i høst. Det skulle bare mangle.