Humor har alltid bydd på stereotype karakterer.
Presten er fra Sørlandet, bedreviteren fra Bergen og dumskallen fra Mjøs-distriktet. I Hamar har vi opplagt ikke tenkt å endre imaget.
Kjære politikere! Snart stemmer kommunestyret i den viktigste saken på 100 år. Kilometervis av okkupert strandsone kan frigjøres. Østlig trasé vil åpne et hav av muligheter innen by- og forretningsutvikling og for alvor etablere Hamar som Innlandets ”kystby”. Tenk på verdien for reiseliv og tilflytting av skattebetalere. En skulle tro politikere uansett sted ville grepet sjansen. Men nei! Ikke Hamar!
Halve kommunestyret vil beholde sporene i sentrum; de vil sågar ha dobbelt så mange! I tillegg nekter de nabokommunene i Østerdalen en håndsrekning. Øst kunne gitt dem direktetog i fremtiden. Nei da, først meg selv og så meg selv i Hamar.
En skulle tro politikere uansett sted ville grepet sjansen. Men nei! Ikke Hamar!
Pål Enger
Skittent spill
Kjære politikere! La det ikke være tvil. Bane Nor gjør alt for å få vest valgt. Derfor er all info pyntet litt ekstra. Først var kulverten senket fire meter. Så var det visst ikke helt fire meter likevel. Deretter kom manipulerte bilder av flotte vannspeil ved vestsporet, før kloke hoder fant ut at kulverthøyden umuliggjør dette.
Ingen vestskisser jeg har sett viser påkrevde sikkerhetsgjerder, kjøreledninger eller voller mot 100-årsflommen. Bane Nor har sågar holdt en presentasjon for Kattas elever. Den svartmalte øst helt, ifølge Magnus Torgersen i Hamar FpU. Spillet er skittent, men Bane Nor vet at spillerommet er fritt når vest vedtas; fritt frem for etatens eiendomsselskap til å drive ”knutepunktutvikling” på byens mest attraktive tomter.
Sprekken kommer
Kjære politikere, følger dere med i media? Har Bane Nor noen gang greid å fullføre ett eneste prosjekt i henhold til budsjett? Dere vet sprekken kommer!
LES OGSÅ: 11 gode grunner til å velge øst
I utredningene har Bane Nor strukket det ingeniørtekniske til bristepunktet. Brått må vest forenkles. Kulverten blir høyere. Kanskje uten lokk? En åpen grøft? Oj, kanskje billigst med bru likevel? Så står vi fra Mjøs-distriktet igjen på perrongen og blir portrettert i fremtiden, ikke bare som dumskaller, men som tapere også.
Konkursene i Strandgata
Kjære politikere! Ikke si etterpå at dere ikke ble advart. Alle tegn på hva Hamar har i vente er der. Husk det når dynamittgubbene settes i småbåthavna, skibladnerbrygga, stupetårnet og Koigen. Når hotellene står tomme om sommeren, og konkursene i Strandgata kommer.
Det vestlige sporet vil for alltid bli et åpent sår i byen. Det vil minne innbyggerne på hvilke partier som var ansvarlig, da det gjaldt som mest. Hvert kommende valg!
LES OGSÅ: Vedtak om øst vil bremse Hamars vekst og utvikling