• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Lektor med nedslående elevsyn?

NEDSLÅENDE: Artikkelforfatteren mener at Sanna Sarromaa viser en nedslående holdning til elevene. FOTO: Berit Roald, NTB Scanpix
Hilde Tvedt Ryen, spesialpedagog
Publisert: 08 juli, 2020 13:21
Oppdatert: 08 juli, 2020 10:38

I et leserinnlegg av lektor Sanna Sarromaa i HA 4. juli setter hun søkelyset på avgjørelsen Innlandet fylkeskommune har varslet om kutt av støtten til språkfag på vg3 studiespesialisering i videregående opplæring. Det innebærer at elevene ikke får fordype seg i fransk, spansk eller tysk det siste året på videregående skole. Det er ikke vanskelig å være enig i at tilbudet burde vært opprettholdt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Skal sikre den videregående skolen i hele Innlandet

Det er i den videre resonneringen at Sarromaa avslører sitt nedslående elevsyn. Hun skriver: «Det brukes ufattlige summer på å dytte umotiverte slasker gjennom videregående utdanning. Målet er at alle skal bestå uavhengig av egeninnsats, motivasjon og evner.»

For å ta det siste først. Hvilke evner vi er utstyrt med, er i stor grad bestemt gjennom arv og ikke noe man velger selv. Mener Sarromaa at elever som er lavtpresterende (lav IQ) ikke skal få et skoletilbud? Kan det være ulike grunner til at elever er «umotiverte slasker»? Kan det være at skolen eller lektoren ikke har tilrettelagt på en god nok måte? Kan det være at «slaskene» er i en vanskelig livssituasjon?

LES OGSÅ: Kan Covid-19 gi gutta en bedre skole?

I Norge har vi et skolesystem der alle elever har rett til tilpasset opplæring. Det gjelder både lavtpresterende og høytpresterende elever. Motivasjon er nært knyttet til opplevelse av mestring. Lærere er en viktig premissleverandør for at elever skal oppleve mestring og nå sitt læringspotensiale.

Jeg håper at  Sarromaa i møte med alle sine elever ser deres potensiale og egenart, og ikke kategoriserer elevene som «fremragende» eller «slasker». Kanskje du bare formulerte deg litt klønete?

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer