GODSTRAFIKK: I 2014 fikk vi en iskald forsmak på framtiden, da oljeprisen sank som et blylodd og utsiktene for norsk økonomi en periode var høyst usikre.
Situasjonen varte lenge nok til at Stortinget erkjente behovet for en revitalisering av landets fastlandsproduksjon. Strategien for opprettholdt velferd uten olje ble «bioøkonomien». Altså verdiskaping basert på alt som vokser og gror.
Tidenes samferdselssatsing
I dette lå en åpenbar marsjordre fra Stortinget til Innlandet, som jo har tyngden av både biologisk produksjon og kompetanse om bruken. Men ikke nok med det. Vi opplever samtidig tidenes samferdselssatsing, som utformet riktig i kombinasjon med råvarebeholdningen bereder grunnen for å utvikle nye verdikjeder rettet mot et verdensmarked. En kombinasjon av politiske lissepasninger som Innlandet generelt så langt har møtt med fascinerende mangel på strategisk og målbevisst besluttsomhet.
LES OGSÅ: Dobbeltspor viktig for godstrafikk
Innlandets fremtid avhenger ikke av dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer, eller Brumunddal og Moelv, men det gjør den derimot av effektiv godstransport i hele banenettet. Det magre persongrunnlaget og godsvolumet som finnes mellom Hamar og Lillehammer gir ikke samfunnsøkonomisk grunnlag for noe dobbelt jernbanespor. Spesielt ikke når transportnytten av investeringene i samferdsel langs denne strekningen snart er kvittert ut med en firefelts motorvei.
En kombinasjon av politiske lissepasninger som Innlandet generelt så langt har møtt med fascinerende mangel på strategisk og målbevisst besluttsomhet.
Gaute Nøkleholm
For både gods- og persontrafikk vil behovet mellom Hamar og Lillehammer tilfredsstilles med ett eneste krysningsspor. Det vil dekke et reelt behov og lar seg begrunne, i motsetning til et dobbeltspor mellom Brumunddal og Moelv.
Helhetlig banenett
Det går allerede dobbeltspor fra Oslo og like til Trondheim så snart IC har passert Åkersvika. Sporene følger hvert sitt dalføre og ble lagt der på den tiden klokskap var mer tilgjengelig enn kapital. Både Dovrebanen, Rørosbanen og Solørbanen har kapasitet nok med forholdsvis enkle tiltak – både for gods- og persontransport. Ett helhetlig utformet banenett kan knytte Innlandet sammen til en helhet, og samtidig binde næringslivet nord til Bodø sammen med verden. Men det forutsetter at banestrekningene i øst blir prioritert fremfor ekstravagante tiltak i vest.
Krysningsspor og tilsving
Det vi trenger er krysningsspor og tilsvinger for å unngå å måtte snu tog og legge beslag på spor i lang tid. Vi trenger elektrisitet over sporene, slik at det kan kjøres med samme togmateriell og tilfredsstille miljøkravene som stilles i markedet. Vi trenger å videreutvikle jernbaneterminaler for overføring av gods fra vegen til jernbane og omvendt, blant annet for å utvikle industri basert på råvarene som vokser og gror i Innlandet. Dette er de virkelig viktige tiltakene for å skape ekte verdier der grunnlaget beviselig finnes. Akkurat slik Stortinget har bedt oss om.
LES OGSÅ: Bygger dobbeltspor i Ringsaker før Hamar