Den som vil forstå hvorfor Arbeiderpartiet gjorde sitt dårligste kommunevalg noensinne i Hamar i 2019 vil finne mye av svaret i Finn Arne Eriksruds innlegg om kjøpet av en jernbaneillustrasjon til 15.000 kroner.
Partiet som en gang var den ledende politiske kraften i utviklingen av Hamar har ikke lenger noen politikk for kommunen. Partiet framstår visjonsløst, sutrete og fokusert på småsaker.
Spleiselag
Jeg har altså bestilt en illustrasjon laget av rådgivningsfirmaet Norconsult. De har som avtalt fakturert 15.000 pluss moms og regninga fikk jeg i går. (Kommunen får refundert momsen.). Den dekkes av disposisjonskontoen kommunestyret har stilt til rådighet. Resten regner jeg med betales av «Nå eller aldri», hvis det da ikke er andre med på spleiselaget.
Kjernespørsmålet i jernbanesaken er egentlig om en jernbanestasjon må ligge i sentrum. Hadde vi begynt utredningene med den prinsippavklaringen hadde vi antakelig spart både mye tid og penger.
Einar Busterud
«Samrøre» kaller Eriksrud det. Jeg har aldri hørt Eriksrud bruke tilsvarende karakteristikker når kommunen støtter for eksempel 1. mai-arrangement eller andre formål han har et positivt forhold til. Problemet er nok ikke at Eriksrud er mot spleiselag, han liker ikke illustrasjonen. Det har han full rett til, men det er kanskje litt i overkant å gi meg skylda for det?
Betalt til Norconsult
Eriksrud har videreformidlet og tolket den politiske samtida for leserne i Hamar Arbeiderblad gjennom en mannsalder. At han synes min bruk av 15.000 fortjener større oppslag enn to artikler på nettet og en på papir er sikkert i tråd med hans tidligere journalistiske praksis. Men jeg tviler på om leserne er enig.
LES OGSÅ: Ap reagerer på Busteruds pengebruk
Uansett blir han bønnhørt av sin tidligere arbeidsgiver på lederplass i dag. «Spleiselaget skaper flere spørsmål enn det besvarer» ifølge lederen, muligens basert på en oppfatning om at pengene er betalt til «Nå eller aldri». Det er de ikke, de er betalt til Norconsult som kommunen også har rammeavtale med.
Omfattende spleiselag
Kommunen har også et særdeles omfattende spleiselag med Bane Nor og har hatt det gjennom hele jernbaneprosessen. Heldigvis. Utredningskostnadene på 250 millioner kroner hadde vært en smule tyngre å svelge for kommunekassa enn 15.000. Det kan med full rett stilles spørsmål om dette samarbeidet har påvirket kommunen, noe redaktøren ikke gjør. Som lokalpolitiker og vant med å snu på krona synes jeg likevel ikke hovedutfordringen ligger der, men i statens generelle ressurs- og konsulentbruk i planprosesser. Prosessen har blitt viktigere enn resultatet. Det nye regjeringskvartalet kostet 8 milliarder før det er slått inn en spiker for å nevne ett eksempel.
Å utrede seg fram til svaret på politiske spørsmål er særdeles krevende. Kjernespørsmålet i jernbanesaken er egentlig om en jernbanestasjon må ligge i sentrum. Hadde vi begynt utredningene med den prinsippavklaringen hadde vi antakelig spart både mye tid og penger. Faktisk mer enn 15.000 kroner!