• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
2 minutter lesetid

«Nå kan vi drømme om å bore store hull fra Espern»

Hans Erik Stadshaug
Publisert: 18 november, 2020 08:39
Oppdatert: 18 november, 2020 08:39

I mitt innlegg 28. mai hevdet jeg at dobbeltspor gjennom Hamar ville bli utsatt i minst 30 år. Nå drømmer jeg litt høyt om teknologi og nye byggemåter for dobbeltspor etter 2050.  

Det er lenge siden hammer og meisel var de viktigste arbeidsredskapene da tunneler skulle bygges gjennom fjell. Slit og dårlig arbeidsmiljø ledet til drømmer om å kunne bore et stort hull gjennom fjell. Etter hvert ble de drømmene oppfylt.
I dag gjør datastyrte borerigger den jobben, som hundrevis av anleggsarbeidere utførte tidligere, på brøkdelen av tiden. Ulriken var den første norske jernbanetunnelen som ble drevet med fullprofil tunnelboremaskin. Hull med diameter 9,3 m ble boret 7 km gjennom fjellet på 20 måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utviklingen vil fortsette, og nå kan vi drømme om å bore store hull fra Espern: En gigantisk maskin borer seg framover gjennom løsmasser, sender jord og stein ut av hullet og samtidig pumpes betong inn for å lage armerte vegger og tak i tunnelen – sterkt nok til at bygg over bakken ikke blir skadet.

Da kan våre framtidige politikere velge den strake trasè mot Ringsaker, det midtre alternativ med stasjon 10 m under bakken ved rådhuset. Riving av bygg for en bred åpen grøft gjennom Østbyen blir ikke nødvendig. Videre fra Fuglsethtomta mot Jessnes er det fjell.

Meklingsdokumentet 2020 inneholder tilsvingen fra Stangebrua mot Elverum. Da kan elektrifisert Rørosbane overta mye av godstrafikken fra Dovrebanen. Antall spor på nye Hamar stasjonen kan reduseres.

Innbyggere og næringsliv vil bli fornøyd med bokvalitet, bymiljø, antikvariske verdier, landbruk, naturreservat, strandsone og stasjonen blir i sentrum.

Det kan være nyttig å drømme. Utviklingen har gått raskt – og raskere vil den gå – og «det er ikke alle problem det blir noe av».  

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer