Jeg vet vi lever i et demokratisk og ytringsfritt land. Men nå synes jeg diskusjonen om vest eller øst for eventuell kommende jernbanetrasé med dobbeltspor gjennom Hamar har nådd et metningspunkt.
Siden 2016 har tilhengere og motstandere av de to traseene dominert Hamar Arbeiderblads debattsider og redaksjonelle nyheter. En gjennomgang av HA siden 2016 viser følgende når det gjelder debattinnlegg og redaksjonelt stoff:
- Nå eller aldri: ca. 60 innlegg (i tillegg flere 100 innlegg på Facebook)
I tillegg kommer flere 100 innlegg fra enkeltpersoner.
Vi vet nå hva dere står for. Det er jo samme leksa hver gang dere skriver et debattinnlegg. Dere skal ha ros for innsatsen med å prøve å overbevise oss hamarsinger. Men til sjuende og sist er det antagelig regjeringen som kommer til å avgjøre valg av trasé. Og da er nok andre hensyn som blir vektlagt, nemlig økonomi.
Tror ikke regjeringen vil bruke noen milliarder av kroner til bygging av dobbeltspor gjennom Hamar for å spare 7-8 minutter i reisetid mellom Hamar og Brumunddal.
Nå har jo regjeringen også vedtatt å omdisponere 690 millioner fra parsellen Kleverud – Sørli for å dekke kostnadssprekker i jernbaneprosjekter ellers i landet. Det viktigste nå er å sikre framdriften av dobbeltspor på strekningen fra Kleverud til Hamar. Så for fremtiden vise om det blir noen ny vest/øst-trasé gjennom Hamar.