• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

Om nytenkningen i Hamar Ap

Trond Kjernli
Publisert: 13 oktober, 2020 12:31
Oppdatert: 12 oktober, 2020 10:24

Det er litt av en nytenkning Hamar AP serverer oss i HA 9. oktober. Det viktigste signalet dette innlegget gir oss, er at Arbeiderpartiet ser ut til å ha gitt opp håpet om en gang å få regjeringsmakt igjen. Og det er et greit signal å gi 11 måneder før stortingsvalget.

Og det er greit at pessimistene holdes ute fra regjeringskontorene. For godt. For Arbeiderpartiet har nå skrotet en framtidsrettet utbygging av jernbane, ser det ut til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verre enn øst eller vest

Når det gjelder dobbeltsporet på Dovrebanen og gjennom Hamar, er det nemlig en ting som er enda verre enn rettskraftige vedtak i Øst eller Vest, som ikke blir bygget, og det er å føre dobbeltsporet fram til dagens stasjon, og stoppe det der.

Bane NOR har gjentatte ganger sagt at det ikke har noen effekt verken i tid eller frekvens å bygge dobbeltspor fra Åkersvika inn til Hamar stasjon. Skal dette ha en effekt, må det bygges videre nordover til Brumunddal. Å bruke milliarder av kroner på 2-3 km dobbeltspor fra Åkersvika inn til dagens stasjon, er således hinsides enhver fornuft. Når dette i tillegg skal bygges tvers gjennom et naturreservat, blir det fullstendig meningsløst.

Parsellen Åkersvika-Brumunddal MÅ ses under ett, og det er dette som nå må frontes i NTP, og den må følge kommunestyrets vedtak om østlig trasé gjennom Hamar.

LES OGSÅ: Intercity får byggestart i 2021

Og dette er viktig å få gjennomført. Ikke bare for lokale politikere i Høyre, Venstre og KrF, men også for Einar Busterud og BBL for at de skal beholde tilliten. Men enda viktigere er det for Hamar, som med dette kan starte å utvikle Innlandshovedstaden uten ei jernbane i strandsona. Viktigere er det for hele Østerdalen som kan få direkte togforbindelse til Oslo. Viktigere er det for miljøet, for med dette kan gods føres over fra vei til bane. Men viktigst er det for nasjonen Norge som med dette kan realisere det helt nødvendige tiltaket for å avlaste Osloregionen, ved å ta større deler av Norge i bruk til arbeids- og boligmarked.

Jeg vet ikke om Hamar Arbeiderparti bare er dumme, eller om de her bevisst prøver å lure befolkningen ved å snikinnføre Vest

Trond Kjernli

Men alt dette trenger en porsjon mot, en porsjon tro, og en porsjon investeringer. Det er beklagelig å konstatere at Hamar Arbeiderparti ikke lenger er i besittelse av noe av dette.

Trenger press lokalt

Så langt er det dessverre ikke så mange andre sentrale politikere som har sagt et rungende JA til dobbeltspor gjennom Hamar. Karin Andersen i SV er et godt og hederlig unntak. Derfor må det presses på fra lokalt hold.

Jeg vet ikke om Hamar Arbeiderparti bare er dumme, eller om de her bevisst prøver å lure befolkningen ved å snikinnføre Vest. En bygging over Åkersvika fram til dagens stasjon, må ses på som starten på vestlig trasé. Mot lokaldemokratiet. Således bør Arbeiderpartiets oppførsel i jernbanesaken bli gjenstand for en granskning i ettertid. Er det noe her som ikke tåler dagens lys? Er det mer et kameraderi enn politikk de bedriver?

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer