• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

Øst gir alle muligheter

FREMTIDEN OG JERNBANEN Vi skal velge jernbanetrasé og stasjonsplassering i Hamar for de neste 200 årene, skriver Trangsrud. FOTO: Trond Lillebo
Ole Jonny Trangsrud
Publisert: 30 januar, 2020 13:05
Oppdatert: 30 januar, 2020 13:34
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Vi skal velge jernbanetrasé og stasjonsplassering i Hamar for de neste 200 årene.

Jernbanen får man ikke flyttet på når den nå først er plassert. Men hus, veier, busslinjer og annet fjernes og bygges/etableres hele tiden.
Da er det viktig å gi kommende generasjoner gode rammebetingelser og et godt grunnlag for at de skal kunne styre utviklingen videre for Hamar og hele regionen slik de selv ønsker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om 50 og 100 år

Bane Nor slår sirkler og teller opp antall bosatte og arbeidsplasser i dag innenfor én kilometer fra de to stasjonsalternativene.
Fagrapport «Prissatte konsekvenser» (kapittel 4.5) gir svært interessant lesning om dette. Vi kan være helt sikre på at dette har lite å gjøre med situasjonen i Hamar og regionen om 50 eller 100 år!
Tenk bare hvordan det var her i 1970 (for 50 år siden)!

LES OGSÅ: Nå er det høringsperiode for nytt dobbeltspor

Jeg regner med at Bane Nor – og i hvert fall de som skal stå for togdriften til/fra Hamar – ønsker at stasjonen skal ha et størst mulig kundegrunnlag inn i fremtiden.
Da må man selvsagt se på hele kundegrunnlaget og ikke bare de som bor eller jobber innenfor 800 meter (gangavstand) fra stasjonen (jfr. Folkemøtet i Hamar kulturhus 14. januar).

Usentral stasjon?

Bane Nor problematiserer det meste med øst og bruker fortsatt jordvern og Åkersvika som tunge argumenter mot Alternativ Øst C.
Dette til tross for at utredningene nå klart viser at innvirkningene er minimale – og særlig sett i forhold til at det skal bygges en miljøvennlig jernbane for de neste 200 årene og Mjøsstranda foran byen åpnes opp fri for jernbane.

Direkte tog?

De skremmer med en todelt by (som det ikke er grunnlag for å hevde at vil komme), sier at øst gir en perifer/usentral stasjon (selv om rapportene deres slår fast at det blir en semiurban stasjon, som er noe helt annet).
De problematiserer mulighetene for Rørosbanen i fremtiden og går i detalj med hvor vanskelig det vil bli med bussruter til og fra en stasjon i øst.
Ruter og rutetabeller for busser legges om hele tiden. Og om det blir direkte tog fra Oslo til Elverum eller lengre på Rørosbanen, er det bare fremtiden som vil vise.

Men det er snakk om å ha mulighetene dersom eller når markedet er der og det er ønske om det en gang i fremtiden.
Bare øst-alternativet gir denne muligheten. Hvorfor skal vi nå ta den fra kommende generasjoner?

LES OGSÅ: Jernbanedebatt og meningsutveksling

Vi bommer helt sikkert stygt dersom vi planlegger i detalj ut fra dagens situasjon og behov (selv om det gjøres forsøk på fremskrivninger og å «se inn i glasskula»).
Det er viktig at vi nå løfter blikket og gir gode, fremtidsrettede rammer for fremtiden. Når vi velger øst, gir vi videre alle muligheter for de neste 100-200 årene.

LES OGSÅ: Trasé øst raserer to flotte gårder

Samtidig slipper alle som skal reise med tog, å bevege seg helt inn i sentrumskjernen.
Og viktigst av alt: Mjøsbyen Hamar kan utvikles uten å måtte ta hensyn til at det går en jernbane mellom byen og Mjøsa.
I øst vil det samtidig skapes et effektivt, lett tilgjengelig og fremtidsrettet trafikknutepunkt som byen og hele Hamar-regionen vil trenge i fremtiden.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer