• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
5 minutter lesetid

På togtur i Bakvendtlandet Norge – er det mulig?

TRANSPORT: Det er nye tider mener forfatteren av innlegget. FOTO: Christian E. Bergheim
Inger M. Fikke
Publisert: 29 juni, 2020 14:00
Oppdatert: 29 juni, 2020 09:08
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

TOGTUR: Å ta toget fra Hamar til Oslo er som å gå en rolig søndagstur langs Mjøsa.

Ved Espa-Tangen er det stopp mens en venter på passerende tog. Det er da det hender at jeg sier høyt, «Velkommen til Norge, verdens rikeste underutviklede land, vi venter på passerende tog. Er det mulig!»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanskelig å fatte

Det har i mange år vært snakk om å bygge dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, jeg trodde faktisk at det skulle være klart i 2019 eller var det 2017? I hvilken Transportplan ble det foreslått? Fra 80 tallet? Jeg mener å huske at NSB var først ute etter at Lillehammer ble tildelt OL i 1988 med planer for dobbeltspor , men dette ble like fort avvist av statsministeren, det holdt med flere krysningsspor – ganske utrolig.

LES OGSÅ: Ikke dobbeltspor på minst 50 år

Egentlig er det vanskelig å fatte at det stort sett finnes kun enkeltspor i Norge. Mens resten av verden satser på jernbane og lyntog så krangler lokalpolitikere i det uendelige om hvor et eventuelt dobbeltspor skal legges. Burde ikke dette være en oppgave for Regjeringen og Stortinget? Hvorfor har man egentlig en samferdselsminister? Det brukes millioner på utredninger, møter og enda flere utredninger og møter, men ingenting blir gjort  – bortsett da fra et ca. 15 km langt dobbeltspor langs Mjøsa som er ubrukelig siden det er enkeltspor på begge endene. Hvordan noen kunne finne på å bygge noe så usammenhengende er meg en gåte. Det logiske måtte være å bygge et sammenhengende dobbeltspor. Om ikke annet så må Norge være verdensmester i å lage utredninger og ingenting annet.

Slutt med utredninger og få det gjort.

Inger M. Fikke
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og så var det Ringeriksbanen da. Jeg mener at SV ga støtte til Arbeiderpartiet i regjeringen om bygging av Lærdalstunnelen i 1992 under forutsetning av at det også skulle bygges en Ringeriksbane for tog. Vi er nå i 2020, tunnelen var ferdig i 2000, SV satt åtte år i regjeringen sammen med Arbeiderpartiet og fremdeles er det ingen Ringeriksbane, det var visst ikke så viktig likevel.

LES OGSÅ: Byutvikling og dobbeltspor

Utopisk

Min svigerfar fra Hamarøy, snakket mye om Nordlandsbanen. Jeg skjønte at han gjerne ville ha tog lengre nord enn til Fauske. Det var nok slitsomt å sitte på buss i flere timer fra Fauske til Hamarøy, hvor slitsomt må det være å sitte i buss enda lengre nord? Han døde i 1989 og så mange år etterpå  er en forlengelse av Nordlandsbanen like utopisk.

Forresten skulle vi ta tog hjem fra Bergen en høstdag for et par år siden. Toget sto der, men vi fikk ikke går ombord. Det viste seg at det var problemer med dørene og reservetog hadde bremser som ikke virket. Men som en ansatt sa, togene var fra 70 tallet og skulle vært byttet ut for lenge siden. Tilbudet om å sitte i buss fra Bergen til Oslo fristet ikke, så vi ventet på neste tog, fire timer senere. Når skal myndighetene forstå at når man velger å reise med tog, så har man ikke lyst på «Buss for tog»? En dårlig erstatning som aldri ser ut til å ta slutt.

LES OGSÅ: Den sikreste måten å nå toget, er å rekke det forrige

Flere rullebaner?

Når det gjelder flyplasser, er det tilsynelatende fritt fram, ingen forsinkelser eller utallige utredninger der! Avinor sa de skulle bygge ut Gardermoen med ferdigstillelse i 2017, de satser på enda flere passasjerer. I 2017 var den ferdig. Nå vil de gjerne ha en tredje rullebane, forstå det den som kan. Ikke akkurat miljøvennlig. London Heathrow har til sammenligning kun to rullebaner.

Før corona gikk det daglig ca 30 fly mellom Oslo og Bergen hver vei, tre dag- og et natt-tog. I motsetning til jernbanestasjoner som ligger ganske sentralt i byene så ligger flyplassene gjerne utenfor bysentra slik at man må reise til og fra med buss, tog eller bil. Tungvint og ikke miljøvennlig.

De fleste flyrutene mellom storbyene burde legges ned og satsingen burde være på tog, lyntog og dobbeltspor. NÅ! Miljøvennlig og passasjervennlig. Jernbane burde bygges nordover helt til Kirkenes. Leting etter olje må stanses og arbeidskraften og pengene brukes til tog. Det burde bli slutt på den nesten daglige togstans på grunn av strømbrudd, ledninger som detter ned osv. osv.  Slutt med utredninger og få det gjort. Når andre land får det til, så må vel også Norge greie det.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer