Ambisjonsnivået i planer må økes til det vi kan forvente blir normen for utbygging om 30 år – tidspunktet når banen gjennom Hamar tidligst kan bli bygget. Realisme og kreativitet bør prege jernbanesaken i større grad.
Arbeid med næringspolitikk mot Storting og regjering, både gjennom Vikinglauget og som styreleder i NHO, har gitt meg nyttig kunnskap om prosessen rundt Nasjonal Transportplan (NTP).
Planlegging av stasjon under åpen himmel og helt flate spor, er premisser som henger igjen fra jernbanens barndom.
Hans Erik Stadshaug
Utsettelser av prosjekter er ikke overraskende. NTP for de neste 12 år vedtas i juni måned hvert 4. år. Det skjer samme år som det er stortingsvalg, midt i valgkampens innspurt. I vårt politiske system er det derfor forståelig at NTP vil bli preget av valgløfter. I de siste 20 år har alle NTP inneholdt prosjekter langt ut over de realistiske rammer. Spesielt prosjekter planlagt i de siste seks år av NTP-perioden har vært mye ønsker og visjoner, og dessverre lite realisme.
Et eksempel på utsettelse fra vår region er NTP vedtatt i 2005 som inneholdt ny Mjøsbru. Nå i 2020 må vi innse at bygging av den nye brua fortsatt ligger noe fram i tid. Prosessen er slik at utsettelse i flere tiår må påregnes, også for dobbeltspor gjennom Hamar, og dette må legges til grunn for planleggingen nå.
Miljøhensyn vil bli mye sterkere prioritert i de kommende år. Om vi tenker 30 år bakover i tid, ser vi den positive utviklingen som har skjedd. Trenden vil fortsette, og det vil bli større vilje til å prioritere bokvalitet, bymiljø, antikvariske verdier, landbruk, naturreservat, strandsone etc.
Kostnadene vil selvsagt øke. Men samfunnet vil i økende grad være villig til å betale for bedre miljø og kvalitet. Om en generasjon vil jernbanespor – som barrierer gjennom tettbebygde strøk – bare unntaksvis bli akseptert.
Planlegging av stasjon under åpen himmel og helt flate spor, er premisser som henger igjen fra jernbanens barndom. Dette umuliggjør underjordisk stasjon slik det bygges ellers i verden, og her må gamle premisser vike for samfunnets utvikling.
LES OGSÅ: Å justere en drøm
I Hamar vil det bety at banen i sin helhet kan bygges under terreng. Det gjelder både trasé øst og vest. Sporene kan senkes i flomsikker kulvert før Espern, og tunnel videre helt til Jessnes. Verdifulle areal over sporene kan utbygges for parkering, leiligheter, næringsbygg, etc.
Mitt innspill har betydelig høyere ambisjon enn de planer som foreligger. Vi må planlegge for framtiden – ikke tenke for mye ut fra dagens situasjon. Ny teknologi og nye byggemåter vil bli utviklet i de neste 30 år. Slike ambisjoner og kreativitet bør sterkere inn i planleggingen.
Forslag til kommunedelplan 2020 vil neppe bli benyttet for bygging av dobbeltspor om 30 år.
LES OGSÅ: Ti spørsmål om dobbeltspor