TOG: Vi skulle gjerne avsluttet debatten nå som kommunen, etter vår oppfatning, har fått et akseptabelt meklingsforslag.
Men tolkningene av resultatet fører til noen spekulasjoner om framtida som vi ønsker å kommentere. Sivilingeniør Gunnar Skjeset har fra NeAs nettsider spredd en utredning av hva han mener det nye kompromissforslaget mellom Hamar og BaneNOR vil føre til i nær framtid. Dette er fulgt opp av Smebye i HA den 31. oktober. Det vi reagerer på, er tanken om at forliket nødvendigvis vil kreve at det blir bygd bru over Hamarbukta. Ut fra de føringene BN hittil har lagt for krysningen av Åkersvika, kan dette virke som en mulighet.
Sett bort fra Espern
Bane Nor har valgt å se bort fra Espern Eiendoms og vårt forslag til denne krysningen på grunn av hensynet til verneområdet. De har hele tiden valgt å legge dobbeltsporet i sin helhet på vestsiden av dagens spor slik at svingen inn på Espern blir for krapp til at det kan ligge penser der. Pensene må derfor flyttes vestover, og da blir stasjonsområdet for kort til at lange godstog kan vente på kryssende tog.
Ut fra dette mener Skjeset at penser nord for stasjonen, plattformer og skinnene kommer til å bli flyttet nordover og inn på Åttemetersplanet. Plattformer må være mest mulig rette, og da vil sporene kanskje måtte gå ut i Hamarbukta, og nødvendigvis fortsette i ei bru over til Koigen. Gitt at BaneNOR holder på sin opprinnelige trase over Åkersvika, er det ikke urimelig at Skjeset påpeker dette mulige utfallet, men dette tror vi både kommunen og BaneNOR gjerne vil unngå. Derfor må nordenden av dagens stasjon ikke flyttes nordover. Kommunen må i samarbeid med Bane Nor få til en lengre stasjon ved endringer i sørenden. En slakkere sving forbi Espern vil gjøre det mulig. Da må sporet komme inn mot Espern fra sør langs østsiden av det gamle sporet. Dette kan de greie på to måter:
De kan la dobbeltsporet krysse over fra vestsiden til østsiden like før de kommer inn til Espern, slik vi har foreslått i vår siste høringsuttalelse (se figur)De kan også føre hele sporet langs østsiden av det gamle helt fra Sandvika. For ikke å belaste fuglereservatet unødig, kan de legge et enkeltspor inntil det gamle, og droppe å ha tre spor over Vika. Et enkeltspor i tillegg til det gamle på østsiden vil ta halvparten så stort areal av reservatet som et ekstra dobbeltspor på vestsiden. Kan dette veie opp den høyere verdien av naturreservatet på innsiden av sporene?
Skissen viser mulighet
Skissen viser en mulighet til å komme inn mot Espern fra sør langs østsiden av det gamle sporet.
Et nytt enkeltspor over Åkersvika vil spare svært mye fyllmasse i forhold til et nytt dobbeltspor. Det kan være nødvendig å tenke på siden banen over Åkersvika blir bygd lenge før en tunnel gjennom Furuberget vil komme. Dermed vil en ikke ha tilgang til like store mengder fyllmasse.
Et enkeltspor på innsiden vil for øvrig føre til at en slipper å krysse det gamle sporet i Sandvika, og slik unngå en lengre periode med buss for tog.
Skissen viser en mulighet til å komme inn mot Espern fra sør langs østsiden av det gamle sporet.
Olav Skipnes, Bjarne Øygarden, Magnar Børresen