• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
6 minutter lesetid

Store forventninger til meklingsmøtet 28. august

JERNBANE: Innsenderne har store forventninger til meklingsmøtet 28. august. Skissen viser Øst C. ILLUSTRASJON: Bane Nor
Kjell H. Bjørklund, Gunnar Skjeset og Asbjørn Opaas
Publisert: 12 august, 2020 13:15
Oppdatert: 12 august, 2020 09:17

Jernbane: Hamar har på demokratisk vis valgt spor, og alle bør nå bidra lojalt til å fjerne hindre og sikre gjennomføring. Fylkesmannens meklingsmøte bør gi positivt resultat.

Kommunestyret vedtok 24. juni trasealternativ Øst C for dobbeltspor gjennom Hamar. Grunnet innsigelser fra Bane Nor, Statens Vegvesen og Fylkesmannen skal det mekles mellom disse etatene og Hamar kommune.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ:  Slik skal han få gjennom øst    

Innsigelser er et dramatisk virkemiddel, og det må kreves at disse er basert på objektivitet, er konsekvente og har holdbare begrunnelser. Fylkesmannen har innsigelser til følgende:

Konsekvenser for dyrket mark

Permanent beslag gjennom Hamar er redusert til 25 da. Det er mulig å redusere dette ytterligere.

E6-utvidelsen gjennom Hamar medførte permanent beslag av 56 da. på strekningen Kåterud-Arnkvern, uten at det ble framført innsigelse. Også andre store veg-, bolig- og næringsprosjekter nær Hamar har tatt mye dyrket mark, uten å bli stoppet av innsigelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkesmannen godkjente kommunedelplanen for dobbeltspor gjennom Stange og Ringsaker syd. Når de i sin begrunnelse for innsigelse mot Øst C uttaler at «store beslag av dyrka jord totalt i Stange og Ringsaker gir grunnlag for å være særdeles restriktiv» i Hamar, er det et uakseptabelt argument.

Naturvernområdet og Ramsar

Det er beregnet at Øst C vil gi permanent beslag av 28,3 da. i naturreservatet. Dette kan reduseres ytterligere med optimalisert løsning. Fylkesmannens konsekvensvurdering synes overdrevet; hvis man leser innlegget til biolog Arve Narud i HA 24. juni. Trasealternativ Vest anbefales av Fylkesmannen, selv om beslaget der er 26,8 da., tilnærmet lik Øst C.    

         
E6 gjennom Åkersvika har krevd hele 126 da. av naturvernområdet. For dette samferdselsprosjektet hadde Fylkesmannen en løsningsorientert holdning; det meste av det tapte areal ble kompensert i nordre Øyern og noe i Åkersvika.

Plassering av stasjonen

Fylkesmannen viser til regjeringens uttalelser om at det skal legges stor vekt på lokaldemokratiet i plan- og bygningssaker, og at «fylkesmennene skal være varsomme med å overprøve beslutninger som hører til det lokalpolitiske skjønnet». Fylkesmannen viser også til kommunedirektørens saksframlegg til kommunestyret 18.12.2019 med kritiske bemerkninger til Bane Nors utredning og konklusjoner.

Det kom derfor svært overraskende at innsigelser var opprettholdt etter tre års tilleggsutredning og uttalt målsetting.

Kjell H. Bjørklund, Gunnar Skjeset og Asbjørn Opaas

Fylkesmannen, så vel som BaneNor og Statens Vegvesen, velger likevel å legge de statlige generelle føringer og BaneNors subjektive utredning til grunn for innsigelse, i stedet for å vektlegge faktiske stedlige forhold og lokale vurderinger og ønsker.

Kommentarer til utredningsprosessen

Fylkesmannens representanter har siden høsten 2017 deltatt i månedlige møter i prosjektgruppen sammen med Hamar kommune, Bane Nor, Statens Vegvesen og delvis Riksantikvaren. Direktør Fossum uttalte til HA 14.01.2019 at målet var en grundig utredning med løpende og god dialog slik at man ikke skulle ende opp med «en haug med innsigelser». Fylkesmannen ville søke etter kompenserende løsninger og tiltak. De samme inntrykk og forventninger ble skapt av Bane Nor ved flere anledninger, helt fram til utredningen ble lagt fram.

Det kom derfor svært overraskende at innsigelser var opprettholdt etter tre års tilleggsutredning og uttalt målsetting.

Optimalisering av Øst C

Kommunestyret har vedtatt at alternative kryssløsninger ved Vangsvegen og Stangevegen skal vurderes i reguleringsplanfasen. Dette åpner for en rekke forbedringer av teknisk, økonomisk og funksjonell art, også reduksjon av konsekvensene for dyrket mark og Ramsar.          

Det blir bedre framkommelighet i anleggsperioden og bedre vegløsninger til, og innen, stasjonsområdet, hvilket har relevans til innsigelsen fra SVV.                                                    

Undertegnende gruppe har beskrevet dette og vist slike alternative løsninger på en modell som har vært utstilt i det offentlige rom i to år, presentert for de politiske partier og også oversendt Fylkesmannen i bilder og tekst den 21.01.2019.


Vi har ønsket å bidra med konkret påvisning av forbedringspotensialet i forhold til innsigelsene som framkom i 2016, herunder det valgte alternativ Øst C.

Bør gi positivt resultat

Hamars delegasjon møter til meklingen med gode argumenter for sitt vedtak om Øst C. Framsatte innsigelser er svakt begrunnet og må frafalles.   

Fylkesmannen bør ha merket seg at det er påvist at de forutsetninger Riksantikvaren har satt for å frafalle innsigelse mot Vest ikke kan oppfylles. Beskrivelse og illustrasjoner av kulvert og vannspeil i Hamar-bukta er feil.

Øst C vil legge det beste grunnlaget for kontinuerlig videreføring av dobbeltsporet til Lillehammer, slik at de gode målsettinger i konseptvalgutredningen 2012 kan nås. Og kommunene øst og nord for Hamar vil bli inkludert i en framtidsrettet løsning for jernbanen.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer