Jernbane: Det er viktig å forholde seg til fakta fra fagkompetanse og legge økonomiske realiteter til grunn for viktige beslutninger.
Like før koronaen kom og stengte ned hele verden, og samtidig fillerister økonomien i de fleste land, skrev jeg to leserinnlegg om dette i HA. Om valg av framtidig jernbanetrasé gjennom Hamar.
All historie viser at faktabaserte beslutninger er det som bringer verden videre. Ikke beslutninger tuftet på følelser, drømmer og amatørutredninger.
Så langt har koronapandemien ført til over 400.000 arbeidsledige i Norge. For første gang siden 1994 vil statsbudsjettet og oljefondet gå med underskudd. Det internasjonale pengefondet (IMF) anslår at brutto nasjonalprodukt vil falle med 6,3 prosent i Norge bare i år. Dette er dramatisk, og er dessverre bare begynnelsen. Regjering og Storting må derfor omprioritere kraftig på pengebruken i framtiden.
Vedtak for trasé vest
Da er det kanskje noen som mener det er bortkastet tid å fortsette diskusjonen om jernbanetrasé gjennom Hamar. Men slik situasjonen har blitt er det faktisk viktigere enn noen gang nå å få fattet et endelig vedtak om den framtidige traseen, selv om det høyst sannsynlig ikke blir noe dobbeltspor så langt inn i framtiden jeg kan se.
For selv om det vil komme omprioriteringer av pengebruk i samfunnet framover må Hamar ha forutsigbarhet for innbyggerne, næringslivet og sentrumsutvikling.
LES OGSÅ: Trasé vest er klart best, også i byggetida
Det må bli slutt på den ørkesløse diskusjonen blant «forståsegpåere» om høyder, koter og kurvaturer og om ny Hamarbukt med kulvert blir fin eller ikke, og den tilbakevendende mistenkeliggjøringen av Bane Nor og andre kompetansemiljøer.
Ikke gjennom Hamar
Slik det nå ser ut i forslagene til Nasjonal transportplan 2022 – 2033 og revidert nasjonalbudsjett vil dobbeltsporet til Åkersvika tidligst stå ferdig en gang etter 2035.
Mye tyder på at det ikke vil bli dobbeltspor gjennom Hamar, og hvis det noen gang kommer er vi fort i 2040-årene. Så lenge har ikke Hamar-samfunnet tid til å vente med videre utvikling.
Boliger vil fortsatt bli båndlagt, grunneiere kan ikke utvikle arealene sine og store deler av lokalt næringsliv må avvente utviklingsprosjekter. For det blir de harde fakta hvis dere kommunestyrerepresentanter i juni vedtar ønske om øst som framtidig trasé.
LES OGSÅ: Jernbanetrasé vest – alternativt øst
Det vet dere godt, for da vil arealene i tilknytning til både øst og vest bli båndlagt i all overskuelig framtid. Dere vil da fatte et vedtak stikk i strid med hva den beste ekspertisen på jernbanebygging, samferdsel, klima og miljø og by- og regionutvikling i Norge mener er riktig. Det betyr nye og lange runder med innsigelser og protester.
Tro på menneskeheten
Siden jeg skrev mine to leserinnlegg i vinter har dere kommunepolitikere fått enda mer fakta på bordet, og det burde være innlysende hvilke konsekvenser det vil få for framtidig utvikling av Hamar hvis dere går mot rådene fra alle faginstanser, ser bort fra fakta og styrer etter prinsippet «nice to have» uten rot i virkeligheten.
Jeg anbefaler på det sterkeste at Einar Busterud og Knut Fangberget viser politisk klokskap og handlekraft
Tom Gulbrandsen
For å unngå den kjempetabben det vil være å gå på tvers av alle faglige anbefalinger og økonomiske realiteter er mitt håp fortsatt at BBL og Høyre har innsett realitetene i saken og tar til fornuften.
Jeg anbefaler på det sterkeste at Einar Busterud og Knut Fangberget viser politisk klokskap og handlekraft og sørger for at partiene dere leder stemmer for vest slik at videre utvikling av Hamar kan gjenopptas.
Vær rakrygget
Og hvis dere ikke skulle tørre å være så rakrygget bør dere i hvert fall fristille deres representanter i kommunestyre til å stemme etter egen overbevisning.
For så stor tro har jeg nemlig fortsatt på menneskeheten at jeg er sikker på at mange av dere representanter fra både BBL og Høyre nå må ha innsett alvoret i saken og hvor destruktivt det vil være for Hamars framtid med et vedtak for trasé øst i kommunestyret 24. juni.
LES OGSÅ: 11 gode grunner til å velge øst