TOG: Det parodiske poenget burde være åpenbart: Samme dag som Lars Aannerud Bjørseth kritiserer meg for å ha gitt opp øst-alternativet for jernbane gjennom Hamar, kritiseres jeg på lederplass i HA for «å tenne en håpets gnist for den østlige intercity traseen».
Det illustrerer temperaturen i jernbanedebatten, det er ikke rom for to tanker i hodet på en gang. Jernbanediskusjonen har dessverre utartet til å bli bibeltolkernes festaften på begge sider av skinnegangen. På bekostning av både fakta og behovet for en nyansert og realistisk debatt om byutvikling og jernbanens plass i den. Det er derfor jeg nylig sa at debatten bør kjøles ned, den har fått uforsonlige og religiøse overtoner rett og slett.
Er ordføreren og BBL «til å stole på» i jernbanesaken? Selvsagt. Men vi må også forholde oss til fakta i saker, ikke drømmerier. Når samferdselsministeren gang på gang sier at det blir kraftige forsinkelser i jernbaneutbyggingen, når Bane Nor har fått halvert sine allerede sprengte investeringsrammer og når Jernbanedirektøren sier det blir bygging mellom byene og ikke gjennom, ja da har det faktisk konsekvenser for hva som skjer på Hamar. Hvis man da ikke har en rent teologisk tilnærming til saken.
De kortene man har
I politikk må du spille med de kortene du har og skaffe størst mulig innsikt i kortene de andre spillerne sitter med. Det gjelder også i denne saken. For egen del har jeg snakket med titalls sentrale personer med beslutningsmyndighet i jernbanespørsmål, både sentrale politikere og administrative ledere. Ikke fra noen har jeg fått noen som helst indikasjon på at bygging gjennom Hamar og østlig trasé står på dagsorden på svært mange år. Erna Solberg har bekreftet det samme, det kommer ikke til å stå noe om bygging gjennom Hamar i neste NTP som gjelder til 2033. Hvor lang tid det går etter 2033 sa hun ingen ting om, men jeg minner om at den samme Erna i 2017 sa at det ville ta «noen måneder» å få vedtatt østlig trasé.
BBL er Hamars desidert største parti. Vi styrer ikke byen etter en-saksprinsippet, men ut fra hva som tjener kommunen som helhet.
Vi kan ikke tillate at osteklokka som har ligget over jernbaneområdet de siste tretti år blir liggende i tretti til. Det vil ramme utviklingen i hele byen. Derfor har vi sagt og blitt enige med Bane Nor om at vi avblåser trasédebatten fram til bygging blir aktuell politikk, vi frigjør jernbanespor som ikke skal brukes, til byutvikling, vi kan ta i bruk åtte-meteren til rekreasjonsformål i stedet for å være en båndlagt asfaltørken, og vi kan bedre forholdene for de som bruker tog, buss, sykkel og gåsko.
Alt dette har ligget som planer i påvente av avklaring om trasé. Det er fullt mulig å mene at jernbanesaken i Hamar er så viktig at all annen byutvikling må stoppe i påvente av den, at man må sette «prinsipper over kløkt» som Bjørseth kaller det. Men det er ikke mulig å drive samfunnsutvikling med et slik perspektiv.
To tiår med BBL
BBL har vært det styrende partiet i Hamar i snart 20 år. Det kan ikke ha gått så hakkande gæernt, det er mange innbyggere som nå med nebb og klør forsvarer kvaliteter som vi har kjempet fram og hvor det haglet med kritikk før prosjektene ble realisert. Det er hyggelig å konstatere. I år ble Hamar nominert til «Attraktiv by»-prisen og arbeidet vi har stått i spissen for med å knytte byen til Mjøsa var en av begrunnelsene.
At vi skulle ofre alt det vi har drevet med og stått for de siste tjue årene for å bli enige med Bane Nor om en trasé som ikke vil bli bygget på mange ti-år, kanskje aldri, faller på sin egen urimelighet.
BBL mener en jernbanefri strandsone vil være et kjempeløft for attraktiviteten i og for Hamar.
BBL har vært det styrende partiet i Hamar i snart 20 år. Det kan ikke ha gått så hakkande gæernt, det er mange innbyggere som nå med nebb og klør forsvarer kvaliteter som vi har kjempet fram.
Einar Busterud, ordfører Hamar
Det kommer vi fortsatt til å kjempe for. Den kampen vil bli avgjort om noen tiår. Fram til da er det våpenhvile i trasédebatten og forliket gjelder. Og viktigst: Vi kan fortsette å utvikle Hamar til en av landets attraktive byer å bo i og besøke.