Hva får et lokalsamfunn til å tikke? Hva får en by og en bygd til å blomstre? Hva skal til for å skape en sterk region?
Selvsagt er det et sett av ting, men bunnplanken – eller grunnmuren om du vil – er et mangfoldig og stabilt næringsliv. Det handler om arbeidsplasser, om gode tjenester og et rikt utvalg innenfor varehandel. Og for at dette skal fungere er mange næringsdrivende avhengige av at vi handler varer og tjenester av hverandre. At vi er «lokale venner».
Hamarregionen Næringsforum (HrN) er en medlemsorganisasjon for rundt 200 næringsdrivende i regionen. Sammen med gode samarbeidspartnere ønsker vi nå å jobbe fokusert med temaet «handle lokalt», og vi starter med oss selv. Med det klingende hedmarksuttrykket «business to business» ønsker vi å ta vårt ansvar for å engasjere og drive fram en bevissthet hos alle næringsdrivende i regionen om at gjennom å handle flere varer og tjenester av hverandre.
Ikke proteksjonister
Vi skal ikke bli proteksjonister, for selvsagt finnes det varer og tjenester man må ut av regionen for å få. Vi skal heller ikke oppfordre store bedrifter eller det offentlige til å bryte anbudsregler eller sentrale overenskomster. Men – vi ønsker å utfordre alle – store og små, private og offentlige – til å gjøre en innsats for å velge lokalt, der lokalt er like godt, like bra, like gunstig som «sentralt».
For – tenk på ringvirkningene en arbeidsplass har. Tenk hvordan det «lokale urverket» tikker. Butikken på hjørnet leier lokalet sitt av en lokal gårdeier, trenger transport, trenger elektrisitet, trenger vann, har behov for vedlikehold, trenger internett, banktjenester og forsikring. De ansatte i butikken på hjørnet spiser lunch, handler klær og mat, går på konsert, bestiller mat til konfirmasjon, går ut på fredagskvelden – og kanskje er det slik at flere av de lykkelige ansatte i butikken på hjørnet synger i koret, trener jenter 12, stiller på dugnad – fordi folk handler der.
Ringvirkningen
Den samme ringvirkningen har en systemutvikler, en spill-bedrift, rørleggere og de som selger kontormøbler. Alt henger sammen med alt.
Det kreves selvsagt at service, kompetanse, priser, butikkonsept og vareutvalg hos lokale tilbydere er på topp, for i en globalisert verden med økende netthandel, enormt tilfang av tilbud og skarp konkurranse, så må lokale næringsdrivende fram i skoa. Den jobben tar aldri slutt, og vi må hele tiden utvikle- og forbedre oss.
Vi håper vi får med oss alle i regionen på vår tanke om å være en «lokal venn». Potensialet i å handle lokalt er enormt, og betyr mye for veldig mange. Derfor håper vi at vi gjennom vårt engasjement fra næringslivets side får med oss alle til å stoppe litt opp før de velger å handle varer og tjenester på nett eller fra tilbydere utenfor regionen. Still deg selv spørsmålet; – kan dette handles lokalt? Er det noen som tilbyr det jeg etterspør i min bygd, i den nærmeste byen, eller i regionen? Og hvis svaret er ja, og varen er av god nok kvalitet – velg det.
Slik vil det «lokale urverket» tikke stødig videre.
Vi håper vi får med oss alle i regionen på vår tanke om å være en «lokal venn».
Styret i Hamarregionen Næringsforum v/ Nina Utkilen, Ingunn Børresen, Stein Inge Alstad, Magne Nordgård, Geir Langseth og Arild Halvorsen