• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Vest med trinnvis bygging er Hamars eneste sjanse

NY BANE HIT: Å få dobbeltspor fram til dagens stasjon er nå Hamars eneste sjanse, mener Rolf Berntsen. FOTO: ROLF BERNTSEN
Rolf Berntsen
Publisert: 30 mars, 2020 14:29
Oppdatert: 30 mars, 2020 11:41
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Det blir etter alt å dømme ikke dobbeltspor gjennom Hamar.

Da er trasé vest med dobbeltspor til dagens stasjon eneste mulighet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

18. mars ble det klart. Jernbanedirektoratet og Bane Nor vil i forslaget til Nasjonal transportplan 2022-2033 utsette dobbeltsporet Sørli tømmerterminal-Åkersvika med opptil 10 år. Dobbeltspor gjennom Hamar er ikke nevnt i forslaget. Kommunestyrets eneste sjanse til å få i alle fall litt dobbeltspor er å vedta trase vest. Trase øst kan ikke bygges trinnvis.

Forhandlinger

Allerede nå må byen forhandle med Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Det må gjøres med sikte på å få de etatene med på en trinnvis utbygging av dobbeltspor i Hamar, og at det første trinnet blir fra Åkersvika til dagens stasjon. Det hjelper mye.

Det nytter ikke å trøste seg med at regjeringa og Stortinget når de behandler ny Ntp neste år, kan mene noe annet om ny bane i Hamar enn Jernbanedirektoratet og Bane Nor gjør. Når rikspolitikerne gjør slike endringer, er det praktisk talt alltid for å kutte ned på tiltak. Det er ikke på langt nær penger til alle foreslåtte prosjekter. Korona-krisa kan forverre den knappheten.

Noen dagdrømmer

Bane Nor har allerede for lite penger. Derfor er en del prosjekter på flere baner utsatt.  Det gjelder blant annet brua over Tangen-vika.

Dobbeltspor gjennom Hamar eksisterer nå bare i noens dagdrømmer.

Rolf Berntsen

Ifølge Aftenposten 22. juli fjor hadde regjeringa Solberg alt da bestemt seg for å gå vekk fra å legge dobbeltspor gjennom byer langs intercity-baner. Dobbeltspor gjennom Hamar eksisterer nå bare i noens dagdrømmer.

Ordfører Einar Busterud (BBL) har påpekt at den dårligste løsningen for Hamar er å få vedtatt en trase øst som ikke blir bygd. Da vil Hamar på ubestemt tid ha svært mange eiendommer båndlagt i både trase øst og vest. Det skaper stor usikkerhet for mange boligeiere, næringslivet og kommunen.

Verre situasjon

For ikke å havne i ei slik alvorlig knipe, må Busterud og kommunestyret snarest legge opp til forhandlinger med Bane Nor og Jernbanedirektoratet.

Jeg minner om at regjeringa Stoltenberg (Ap, SV, Sp) i Nasjonal transportplan 2014-2023 hadde som mål dobbeltspor helt til Hamar stasjon i 2024 og til Lillehammer i 2030. Åkersvika-Hamar stasjon var til og med en egen parsell. Nå er Hamar i en dramatisk mye verre situasjon.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer