Det blir etter alt å dømme ikke dobbeltspor gjennom Hamar.
Da er trasé vest med dobbeltspor til dagens stasjon eneste mulighet.
18. mars ble det klart. Jernbanedirektoratet og Bane Nor vil i forslaget til Nasjonal transportplan 2022-2033 utsette dobbeltsporet Sørli tømmerterminal-Åkersvika med opptil 10 år. Dobbeltspor gjennom Hamar er ikke nevnt i forslaget. Kommunestyrets eneste sjanse til å få i alle fall litt dobbeltspor er å vedta trase vest. Trase øst kan ikke bygges trinnvis.
Forhandlinger
Allerede nå må byen forhandle med Bane Nor og Jernbanedirektoratet. Det må gjøres med sikte på å få de etatene med på en trinnvis utbygging av dobbeltspor i Hamar, og at det første trinnet blir fra Åkersvika til dagens stasjon. Det hjelper mye.
Det nytter ikke å trøste seg med at regjeringa og Stortinget når de behandler ny Ntp neste år, kan mene noe annet om ny bane i Hamar enn Jernbanedirektoratet og Bane Nor gjør. Når rikspolitikerne gjør slike endringer, er det praktisk talt alltid for å kutte ned på tiltak. Det er ikke på langt nær penger til alle foreslåtte prosjekter. Korona-krisa kan forverre den knappheten.
Noen dagdrømmer
Bane Nor har allerede for lite penger. Derfor er en del prosjekter på flere baner utsatt. Det gjelder blant annet brua over Tangen-vika.
Dobbeltspor gjennom Hamar eksisterer nå bare i noens dagdrømmer.
Rolf Berntsen
Ifølge Aftenposten 22. juli fjor hadde regjeringa Solberg alt da bestemt seg for å gå vekk fra å legge dobbeltspor gjennom byer langs intercity-baner. Dobbeltspor gjennom Hamar eksisterer nå bare i noens dagdrømmer.
Ordfører Einar Busterud (BBL) har påpekt at den dårligste løsningen for Hamar er å få vedtatt en trase øst som ikke blir bygd. Da vil Hamar på ubestemt tid ha svært mange eiendommer båndlagt i både trase øst og vest. Det skaper stor usikkerhet for mange boligeiere, næringslivet og kommunen.
Verre situasjon
For ikke å havne i ei slik alvorlig knipe, må Busterud og kommunestyret snarest legge opp til forhandlinger med Bane Nor og Jernbanedirektoratet.
Jeg minner om at regjeringa Stoltenberg (Ap, SV, Sp) i Nasjonal transportplan 2014-2023 hadde som mål dobbeltspor helt til Hamar stasjon i 2024 og til Lillehammer i 2030. Åkersvika-Hamar stasjon var til og med en egen parsell. Nå er Hamar i en dramatisk mye verre situasjon.