• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

2022 blir et rekordår for bompenger

(Illustrasjonsfoto) FOTO: Jo Kjetil Heggelund
Thor Egil Braadland, Myndighetskontakt NAF, Norges Automobil-Forbund
Publisert: 04 november, 2021 21:09
Oppdatert: 04 november, 2021 21:12

BOMPENGER: Regjeringen lover at avgifter som rammer vanlige folk ikke skal øke. Likevel har de ikke funnet plass til ett eneste tiltak for å bremse bompengegaloppen i regjeringsplattformen.

Til tross for at Sp gikk til valg på reduserte bompenger. Innen året er omme vil bilistene ha betalt inn nesten 12 milliarder kroner i bompenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle forstår at dette rammer sosialt skjevt. Bompenger er en flat avgift som rammer de som har minst fra før hardest.

Høye bompenger er med på å øke forskjellene og gjøre det vanskelig for folk i hverdagen.

I en stor og representativ undersøkelse vi gjorde tidligere i år svarer nesten halvparten at de vil slite med en økt bompengeregning på 500 kroner måneden.

Felles for dem alle er at de tilhører de gruppene som tjener under gjennomsnittet.

Omsatt til antall husholdninger i Norge betyr det at selv en beskjeden økning i bompengene vil utgjøre et problem for over én million husholdninger i Norge.

Frykter økte priser

Men økte bompenger kan fort bli en realitet. For neste år stilles det totalt 15,1 milliarder kroner til disposisjon, og som det er planlagt at bilistene skal betale inn.

Pengene går til både å finansiere store veiutbygginger, og til å finansiere bypakkene.

Nettopp inntektene til bypakkene kan være i spill fremover.

Det blir stadig flere elbiler på veiene, spesielt i byene.

Som følge rabattene elbilene får i bomringen, ventes det at inntektene til bypakkene vil gå ned.

Og med sviktende inntekter kan det være fristende for politikere å skru opp prisene, i en ustoppelig spiral der stadig færre bilister skal betale stadig mer.

Lav inntekt = fossilbil

Det er en utvikling NAF advarer mot.

Våre undersøkelser viser tydelig at det er de med minst fra før som rammest hardest av høye avgifter på bil og transport. Samtidig er dette en gruppe som sier de er svært avhengige av bilen.

Det er foreløpig få i denne gruppen som har skaffet seg elbil.

Den nye regjeringen må jobbe på to fronter.

NAF har avkrevd Støre og Slagsvold Vedum en bompengegaranti: Når bompengeinntektene i de store byene synker må staten inn med mer midler, framfor å sende regningen videre til de andre bilistene.

Samtidig må de bli enige om de totale bompengene må ned. Utviklingen med at bompengeinnkrevingen fortsetter å vokse inn i himmelen må snus.

Det hadde vært å ta på alvor egne løfter om at avgifter som rammer vanlige folk ikke skal øke.

Og med sviktende inntekter kan det være fristende for politikere å skru opp prisene, i en ustoppelig spiral der stadig færre bilister skal betale stadig mer.

Thor Egil Braadland, Myndighetskontakt NAF, Norges Automobil-Forbund

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer