At den sentrale strandsonen i Hamar siden 60-tallet har vært brukt til å lagre tomme biler er en ubegripelig bruk av et attraktivt område. Men behovet kan være annerledes på bygda.
Med forbausende jevne mellomrom kaster Senterpartiet og andre politiske partier ut snodige påstander om politikken til Miljøpartiet De Grønne. Det eneste som er helt sikkert med påstandene, er at våre politiske motstandere ikke har lest programmet vårt, eller forholder seg til vår faktiske politikk.
Når vi påpeker at det er begrenset med plass i byene, og for mye av denne plassen er overlatt til privatbiler, da klikker det på partikontoret til Senterpartiet.
Senterpartiet velger å late som det ikke finnes problemer ved privatbilisme i byene, og later som de ikke skjønner at det er forskjell på by og bygd.
Jon Lurås og Simen Stori
Plassproblemer i byene skyldes privatbilen. Helt uavhengig av om den er elektrisk, bensin eller diesel.
Ubegripelig
Den sentrale strandsonen i Hamar har siden 60-tallet vært brukt til lagring av tomme biler. En helt ubegripelig bruk av et meget attraktivt område. Først i sommer har Mjøsfronten åpnet opp for rekreasjon, uteliv og glede, til fordel for langt flere mennesker enn de vel 200 parkerte bilene som har okkupert plassen der i mer enn 50 år.
I Løten sentrum er nesten halvparten av tomtearealet i bruk som parkering.
En telling på bakgrunn av flyfoto av området viser et gjennomsnittlig belegg på under 20 prosent.
Er dette fornuftig arealbruk?
Byliv og trivsel
I storbyene i Norge ser vi en arealkonflikt mellom gående og syklende. Det er innføringen av elsparkesykler som har aktualisert dette, men det er ikke elsparkesyklene i seg selv som er problemet.
Problemet er manglende regulering av utleie og at arealeffektive elsparkesykler fortrenges opp på fortauet og blandes med gående. Årsaken er at alt for mye av arealet i byen er overlatt til vår minst arealeffektive form for persontransport, nemlig privatbilen.
Vi trenger en bedre arealpolitikk i byene, der vi prioriterer byliv, trivsel og arealeffektiv transport. Vi skal ikke bare ha bedre biler, men også færre biler i byen.
Bil på bygda
På bygda trenger vi bilen. MDG vil også gi folk på bygda mulighet til å kjøre elektrisk. Da trenger vi et bedre og mer sammenhengende ladenettverk. Støtteordningene for elbiler må videreføres også etter at rike byfolk har kjøpt seg elektrisk.
Vi tar nullvekstmålet og innbyggerne i byene på alvor, og behovene til folk på bygda på alvor. By og land har ulike forutsetninger, ulike utfordringer og ulike behov, og skal selvsagt også ha ulike politiske løsninger.