Lekkasjer fra ny NTP sier nå at det planlegges dobbeltspor på Dovrebanen fra Tangen og frem til Åkersvika i 2027.
De såkalte «regjeringspartiene» i Hamar, (Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre) jubler over at det foreløpig ikke er funnet penger til å fullføre dobbeltsporet inn på Hamar Stasjon.
Forstemmende å se og høre
Hamars politikere har vært delt i lang tid i synet på øst- eller vestalternativet for dobbeltsporet gjennom Hamar og videre mot Lillehammer.
LES OGSÅ: «Nå står de der og er kjempelykkelige for at toget ikke kommer»
I lang tid har det vært flertall i Kommunestyret for østalternativet og det har utbyggingen frem mot Hamar i mange år.
Jernbanedirektoratet og Bane Nord har hele tiden gått for Vest-alternativet og stilte for et drøyt år siden et ultimatum om Vest.
Etter lange forhandlinger kom man frem til et kompromiss slik at flertallet i Hamar Kommunestyre gikk for Vest.
Det er da forstemmende å se og høre Fangberget og co breie seg over en hel side i Hamar Arbeiderblad tirsdag 9. mars hvor de ser frem til fortsatt å kjempe for østalternativet når dobbeltsporet foreløpig bare skal bygges frem til Åkersvika.
Vingling
På grunn av vinglingen blant Hamars politikere er utbyggingen forsinket og nå blir det antagelig ikke dobbeltspor til Lillehammer.
Jernbanedirektoratet vil nå bruke mer penger på andre jernbanestrekninger i Norge i stedet for å bygge ut nye og store jernbanestasjoner gjennom de større byene på Østlandet.
Det er uansvarlig og forsinkende å jobbe mot et lovlig fattet kommunestyrevedtak i Hamar. Fangberget og co annonserer at de fortsatt vil jobbe for ny stasjon ved Vikingskipet.
Det vil fortsatt båndlegge store arealer som ellers kunne vært benyttet til annen utbygging i Hamar.
Vestalternativet er det som fagekspertisen og jernbanefolk peker på som det klart beste.
Hvis dobbeltsporet likevel skulle fortsette mot Lillehammer vil det legges i kulvert nord for Hamar og på lokket vil Hamar få flotte tomter og arealer ut mot Mjøsa.
Håper nå at ordførerne langs Rørosbanen retter seg etter Hamar Kommunestyre sitt vedtak og slutter med sin støtte til «regjeringspartiene» Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti i Hamar.
Hvis det forhåpentligvis blir regjeringsskifte til høsten, regner jeg med at en ny rødgrønn regjering sørger for midler til å føre dobbeltsporet frem til Hamar stasjon.
Jan Erik Hageler Lingjerde, Stor-Elvdal Arbeiderparti
Hvis det ikke gjøres, vil det bli mye dyrere å fullføre løpet etterpå.