Høsten 2019 startet daværende samferdselsminister fra Frp Jon Georg Dale opp utbyggingen av dobbeltsporet fra Kleverud og videre gjennom Stange til Åkersvika.
Det var avgjørende viktig å komme i gang for ellers så hadde vi ikke rukket å bli ferdige til Åkersvika før 2027. Anleggsmaskinene satte blant annet i gang med arbeide av veien til nye Tangen stasjon.
Mars 2020 stoppet Hareide og H, V og KrF-regjeringen utbyggingen, som Frp akkurat hadde startet. Det så veldig mørkt ut for videre utbygging av jernbane i Hedmark.
Heldigvis fikk jeg med daværende partileder Siv Jensen og Frp sin stortingsgruppe på å kreve at dobbeltsporutbyggingen måtte starte opp igjen.
I RNB i juni 2020 fikk Frp gjennomslag for vårt krav og utbyggingen av dobbeltsporet startet opp igjen for andre gang. Takket være Frp er utbyggingen nå kommet så langt at den ikke kan stoppes enda en gang.
Dobbeltsporet vil bli ferdig til Åkersvika i 2027.
Men Frp er ikke fornøyd med at dobbeltsporet stopper i Åkersvika. I vår nasjonale transportplan har vi satt av penger til videre utbygging forbi Hamar til Lillehammer.
Frp satser på jernbanen og skognæringa. Derfor har vi også satt av 20 milliarder til godspakka. Den vil sørge for at vi får tilsvinger forbi Hamar, Elverum og Kongsvinger.
Da slipper togene og spesielt godstogene å kjøre innom stasjonene, noe som vil gi betydelig spart reisetid. Videre skal vi bygge krysningsspor på Røros-, Solør- og Kongsvingerbanen og nye og større tømmerterminaler.
Med godspakka får vi også elektrifisering Hamar, Elverum og Kongsvinger, noe som innebærer en helt ny transportkorridor gjennom Innlandet og ut i verden via Kongsvinger.
Alle disse tiltakene vil få ned reisetiden, øke kapasiteten og gjøre det mer attraktivt å kjøre tog på Dovre-, Kongsvinger-, Røros- og Solørbanen. Frp satser på både vei og bane.