• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Det må satses på jernbane

FOTO: Trond Lillebo
Tor Andre Johnsen, stortingsrepresentant Hedmark Frp
Publisert: 08 september, 2021 10:00
Oppdatert: 09 september, 2021 10:45

Høsten 2019 startet daværende samferdselsminister fra Frp Jon Georg Dale opp utbyggingen av dobbeltsporet fra Kleverud og videre gjennom Stange til Åkersvika.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var avgjørende viktig å komme i gang for ellers så hadde vi ikke rukket å bli ferdige til Åkersvika før 2027. Anleggsmaskinene satte blant annet i gang med arbeide av veien til nye Tangen stasjon.

Mars 2020 stoppet Hareide og H, V og KrF-regjeringen utbyggingen, som Frp akkurat hadde startet. Det så veldig mørkt ut for videre utbygging av jernbane i Hedmark.

Heldigvis fikk jeg med daværende partileder Siv Jensen og Frp sin stortingsgruppe på å kreve at dobbeltsporutbyggingen måtte starte opp igjen.

I RNB i juni 2020 fikk Frp gjennomslag for vårt krav og utbyggingen av dobbeltsporet startet opp igjen for andre gang. Takket være Frp er utbyggingen nå kommet så langt at den ikke kan stoppes enda en gang.

Dobbeltsporet vil bli ferdig til Åkersvika i 2027.

Men Frp er ikke fornøyd med at dobbeltsporet stopper i Åkersvika. I vår nasjonale transportplan har vi satt av penger til videre utbygging forbi Hamar til Lillehammer.

Frp satser på jernbanen og skognæringa. Derfor har vi også satt av 20 milliarder til godspakka. Den vil sørge for at vi får tilsvinger forbi Hamar, Elverum og Kongsvinger.

Da slipper togene og spesielt godstogene å kjøre innom stasjonene, noe som vil gi betydelig spart reisetid. Videre skal vi bygge krysningsspor på Røros-, Solør- og Kongsvingerbanen og nye og større tømmerterminaler.

Med godspakka får vi også elektrifisering Hamar, Elverum og Kongsvinger, noe som innebærer en helt ny transportkorridor gjennom Innlandet og ut i verden via Kongsvinger.

Alle disse tiltakene vil få ned reisetiden, øke kapasiteten og gjøre det mer attraktivt å kjøre tog på Dovre-, Kongsvinger-, Røros- og Solørbanen. Frp satser på både vei og bane.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer