JERNBANE: Ny Nasjonal Transportplan legges fram 19. mars. To gode nyheter for oss lokalt er allerede kommet, IC dobbeltspor til Åkersvika 2027, og firefelts Rv 25 mellom Hamar og Løten.
Inter City dobbeltspor når Åkersvika om seks år, i 2027.
Det er «jackpot» for Hamars byutvikling. Det betyr cirka 20 minutter kortere reisetid inn mot Oslo.
Det blir kapasitet til to tog i timen i grunnrute fra Hamar, med mulighet for en økning i takt med behovet. I prosjektet Sørli – Åkersvika ligger det inne ifølge BaneNORs prosjektleder, midler til nødvendig opprustning av Hamar stasjon for å ta økt trafikk.
Regjeringens ambisjoner om å realisere flere og raskere tog helt til Halden, Skien og Lillehammer står ved lag.
Med andre ord ønsker vi at de reisende få et bedre rutetilbud og kortere reisetider enn i dag.
Bort fra planene
Det er ikke til å komme vekk fra at kostnadene til utbygging av InterCity har blitt langt høyere enn tidligere lagt til grunn.
Det har derfor vært nødvendig å revurdere valget om å bygge sammenhengende dobbeltspor helt til Halden, Lillehammer og Skien.
Et optimalisert InterCity-konsept betyr at regjeringen i første omgang går bort fra planene om sammenhengende dobbeltspor, og at vi heller ønsker å gjennomføre de investeringene som gir best mulig tilbudsforbedring for de reisende først.
For det er ikke nødvendigvis slik at en tilbudsforbedring krever dobbeltspor. I enkelte tilfeller kan for eksempel et lengre kryssingsspor være tilstrekkelig.
Vi er veldig glade for at Innlandet fylkesting og NHO Innlandet deler vår ambisjon for Ytre IC til Lillehammer. Hamar må ta aktiv del i dette arbeidet.
Regjeringen legger altså opp til vesentlig tilbudsforbedring for de reisende, men for en langt lavere kostnad enn ved utbygging av sammenhengende dobbeltspor i ytre IC.
Fikk ikke muligheten
Vi mener at Hamar burde ha sendt saken om trasévalg til Kommunal- og Moderniseringsminister Nikolai Astrup for avgjørelse, men flertallet i Hamar kommunestyre ga ikke Astrup den muligheten.
Vi kunne hatt et avklart trasévalg, slik at vi bedre kunne tatt del i arbeidet med optimalisert Ytre Inter City i årene som kommer.
Knut Fangberget, Stig Vaagan og Charlotte Veland Hoven
Vi har ikke gitt opp å få IC gjennom Hamar i øst-traséen.
Østlig trasé vil være best for både Hamar og resten av Innlandet.
For Hamars del betyr det at strandsonen frigis, og at vi kan ta i bruk hele Espern-området, ikke bare deler av det, som det nå ligger an til.
For Innlandets del betyr en østlig trasé at vi får en sømløs overgang mellom Dovrebanen og Rørosbanen, slik at vi kan få mer gods over på bane, uten å kjøre dette gjennom Hamar.
Persontogforbindelsen mellom Elverum og andre steder øst i fylket vårt, trenger da ikke å gå via en sekkestasjon i Hamar by, som nå.
Meklingsforslaget som fikk flertall, sørget for at Hamars to østvedtak ikke ble avgjort av statsråden.
Vi påpekte at innholdet i meklingsresultatet med unntak av 30 millioner kroner til Espern Bru, ikke var realistisk.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide bekreftet før behandlingen av meklingsresultatet at IC vil stoppe ved Åkersvika og at det ikke vil være midler til dobbeltspor inn til Hamar stasjon og til ny stasjon.
Vi hadde avklart med våre folk i regjering og Stortinget at dette ikke ville bli prioritert i ny NTP.
Nå er vi glade for at dobbeltsporet kommer til Åkersvika, og at det ikke bygges nye spor inn til stasjonen.
Da får vi full effekt ut av frekvensen på avganger, punktlighet og tidsbruk, og vi har fremdeles muligheten til å bygge dobbeltspor i østre trasé når det blir aktuelt.