STRØM: På Espa er det et prekært behov for hurtigladere for elbil.
For tiden rulles det en massiv reklamekampanje i USA av General Motors der den verdenskjente komikeren Will Ferrell forteller hvorfor han han hater Norge.
Det er det gode grunner til. Fordi han er misunnelig på Norge fordi vi ligger langt foran USA i kjøp av elbil.
Transportsektoren står for godt over halvparten av utslippene av det som kalles ikke-kvotepliktig sektor, altså utslipp som ikke er inkludert i EUs marked for utslipp.
Om man greier å redusere utslippene i denne sektoren er vi på god vei til å nå klimamålene vi har forpliktet oss til i Parisavtalen.
Det er forskjellige måter å redusere utslippene i denne sektoren på. Vi kan få flere til å bruke, sykkel og kollektivtransport.
Vi kan planlegge samfunnet for å få behovet for transport av varer og mennesker til å bli mindre, og ikke minst få forbrukere til å gå over til mer klimavennlige biler.
Må legges til rette
Skal man greie å få en forbruker til å gå over til en mer klimavennlig bil, må man legge til rette for at det er mer attraktivt å kjøpe den bilen fremfor en mer forurensende bil.
Ved å legge til rette for et veinett med elbilladere muliggjør det at hvem som helst kan benytte seg av en elbil.
Det er vel så viktig at en sykepleier fra Åsbygda kan bruke en miljøvennlig bil som en investor fra Oslo Vest.
Norge er på god vei.
Ellers hadde ikke kampanjen til Ferrell vært der.
Men det koster penger, og vi må gjøre justeringer for å tilpasse oss de samfunnsmessige utfordringene for å nå målet.
Åtte år med borgerlig regjering har ført til at forskjellen mellom rik og fattig har økt. For å få flere på klimavennlige biler må de ressursterke ta en større del av regningen.
Prekært behov
På Espa er det et prekært behov for hurtigladere for elbil.
I høysesongen kan elbilførere stå i over time i kø for å kjøpe strøm for å hurtiglade bilen sin.
Det er uheldig når målet er å få flere til å bruke elbil. Årsaken til problemet på Espa er at det er behov for en trafostasjon som kan gi en større mengde strøm for å drifte flere hurtigladere.
Dersom dette kommer på plass, vil det muliggjøre for å kunne etablere flere hurtigladere.
Dette vil Arbeiderpartiet gjøre noe med, og er godt i gang med.
En god finansieringsløsning kan utarbeides sammen med private leverandører, og dermed gradvis redusere fordelene ved kjøp av de dyreste elbilene og øke C02 komponenten for nye bensin- og dieselbiler.
Erik Nesbø, Stange Arbeiderparti
Om vi fortsetter elbilsatsingen med å nå en bredere målgruppe, vil nok Will Ferrell være misunnelig på Norge i lang tid framover.