TOGET: I historisk perspektiv har jernbanen på Hamar spilt en stor strategisk rolle som transportknutepunkt med betjening av tre jernbanestrekninger og nær tilknytning til Mjøsa, hvor frakt og passasjerer tidligere kunne reise videre med dampskip.
Den praktfulle Hamar stasjon med sentral beliggenhet i byen regnes som en av den berømte a arkitekten, Paul Dues viktigste arbeider.
Den ble åpnet i 1862 og fikk sin nåværende moderne form senest før de olympiske leker i 1994
Den ligger sentralt plassert mellom de tre linjene, Rørosbanen – (Hamar Trondheim), Hedemarksbanen mellom Eidsvoll og Hamar og Gudbrandsdalsbanen – mellom Hamar og Dombås, også kalt Dovrebanen.
Norges første stambane mellom landsdelene ble Rørosbanen, som sto ferdig mellom Hamar og Trondheim i 1877.
Utbyggingen av Dovrebanen skjedde etappevis og sto ferdig utbygget i 1921.
Befolkningsvekst
I denne lange perioden av utbygging av jernbanenettet i innlandet, har byens befolkning økt vesentlig pga jernbanens behov for arbeidskraft.
Da det i sin tid ble lagt ut boligtomter på Disen og Åker, var jernbanefolk blant de ivrigste søkerne på tomtene
Det krydde jo av jernbanefolk i Hamar på den tiden, og det er vel ikke langt unna å si at det bodde jernbanefolk i annethvert hus på nybyggerfeltene.
Å komme reisende med tog nordfra til Hamar er en spesiell opplevelse.
På ferden fra Brumunddal mot den grønne by ved Mjøsa passerer toget det internasjonalt kjente jernbanemuseet og slutter seg gradvis til innsjøen.
Når toget kommer glidende inn til Hamar forbi Koigen, bretter Mjøsa seg ut på det aller vakreste mot Helgøya .
På den andre siden gjennom Strandgateparken lar den turistene få et glimt av den vakre byen vår.
Hvor mange ganger har jeg ikke i mitt lange liv en vakker sommerdag sittet på en benk i Strandgaten og kost meg når det stillfarende toget kommer glidende og forsterker en fredfull følelse av urbanitet.
Toglinjen er nøye avpasset parkterrenget og gir utsyn til Mjøsa med Helgøya i bakgrunnen
I motsetning til biltrafikken foran meg hverken forurenser eller forårsaker toget trafikkproblemer
Når enkelte med behov for en slags innenlandsk «Riviera», hvor de slipper å bruke undergangene for å kommet til vannet, krever at toget ikke skal synes, etterspør jeg en smule realisme.
Toget gjennom Hamar har i lang tid vært uløselig knyttet til Mjøsa og er en del av hamarsingens identitet.
Absurd
Når det nå foreligger planer om å legge jernbanen i kulvert eller i verste fall ødelegge den fantastiske utsikten med en bro over Mjøsbukta, virker det helt absurd på oss gamle hamarsinger.
Toglinjen utgjør slett ingen barriere mot Mjøsa.
Hvor mange milliarder kroner som spares på den måten, må snarest kunne kunne utredes
Hovedtyngden av godstrafikken fra Trondheim bør som i gamle dager gå over Rørosbanen, som fra den ble anlagt i 1877 utgjør en kortere og mindre flomutsatt strekning enn Dovrebanen.
Nå som en tosporet bane fra Oslo er fullført frem til Hamar, håper vi på en bred oppslutning om vår oppfordring til Bane Nor og sentrale myndigheter.
Sats på og viderefør Hamars stolte tradisjoner som jernbanebyen Hamar.
Folkeaksjonen fra årtusenskiftet for cirka 20 år siden «Ja til et grønt Koigen » greide å bevare strandlinjen uten sjenerende storhotell og kjempefoss og la grunnlaget for Hamars nåværende ansikt mot Mjøsa
I vår turistvennlige by skulle det være en enkel oppgave sommerstid å knytte jernbanemuseet til byen ved et koselig tøffetog, noe som ytterligere kan understreke byens tette forhold til jernbanen.
Nå må de som er satt til å styre utviklingen, se helheten i byens historiske fortid, knytte den til nåtid og forstå at fremtiden vil etterspørre andre verdier enn å komme fort fram.
Bjørn Kristen Ørbæk