• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
5 minutter lesetid

Fremtiden vil etterspørre andre verdier enn å komme fort fram

(Illustrasjonsfoto) FOTO: Trond Lillebo
Bjørn Kristen Ørbæk
Publisert: 28 september, 2021 09:47
Oppdatert: 28 september, 2021 09:51

TOGET: I historisk perspektiv har jernbanen på Hamar spilt en stor strategisk rolle som transportknutepunkt med betjening av tre jernbanestrekninger og nær tilknytning til Mjøsa, hvor frakt og passasjerer tidligere kunne reise videre med dampskip. 

Den praktfulle Hamar stasjon med sentral beliggenhet i byen regnes som en av den berømte a arkitekten, Paul Dues viktigste arbeider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ble åpnet i 1862 og fikk sin nåværende moderne form senest  før de olympiske leker i 1994

Den ligger  sentralt plassert mellom de tre linjene, Rørosbanen – (Hamar Trondheim), Hedemarksbanen  mellom Eidsvoll og Hamar og Gudbrandsdalsbanen  – mellom Hamar og Dombås, også kalt  Dovrebanen.

Norges første stambane mellom landsdelene ble Rørosbanen, som sto ferdig mellom Hamar og Trondheim i 1877.

Utbyggingen av Dovrebanen skjedde etappevis og sto ferdig utbygget i 1921.

Befolkningsvekst

I denne lange perioden av utbygging  av jernbanenettet i innlandet, har byens befolkning økt vesentlig pga jernbanens behov for arbeidskraft.

Da det i sin tid ble lagt ut boligtomter på Disen og Åker, var jernbanefolk blant de ivrigste søkerne på tomtene

Det krydde jo av jernbanefolk i Hamar på den tiden, og det er vel ikke langt unna å si at det bodde jernbanefolk i annethvert hus på nybyggerfeltene.

Å komme reisende med tog nordfra til Hamar er en spesiell opplevelse.

På ferden fra Brumunddal mot den grønne by ved Mjøsa passerer toget det internasjonalt kjente jernbanemuseet og slutter seg gradvis til innsjøen.

Når toget kommer glidende inn til Hamar forbi Koigen, bretter Mjøsa seg ut på det aller vakreste  mot Helgøya .

På den andre siden gjennom Strandgateparken lar den turistene få et glimt av den vakre byen vår.

Hvor mange ganger har jeg ikke i mitt lange liv  en vakker sommerdag sittet på en benk i Strandgaten og kost meg når det stillfarende toget kommer glidende og forsterker en fredfull følelse av urbanitet.

Toglinjen er nøye avpasset parkterrenget og gir utsyn til  Mjøsa med Helgøya i bakgrunnen

I motsetning til  biltrafikken foran meg hverken forurenser eller forårsaker toget trafikkproblemer

Når enkelte med behov for en slags innenlandsk «Riviera», hvor de  slipper å bruke undergangene for å kommet til vannet, krever at toget ikke skal synes, etterspør jeg en smule realisme.

Toget gjennom Hamar har i lang tid vært  uløselig knyttet til Mjøsa og er en del av hamarsingens identitet.

Absurd

Når det nå foreligger planer om å legge jernbanen i kulvert eller i verste fall ødelegge den fantastiske utsikten med en bro over Mjøsbukta, virker det helt absurd på oss gamle hamarsinger.

Toglinjen utgjør slett ingen barriere mot Mjøsa.

Hvor mange milliarder kroner som spares på den måten, må snarest kunne kunne utredes  

Hovedtyngden av godstrafikken fra Trondheim bør som i gamle dager gå over Rørosbanen, som fra den ble anlagt i 1877 utgjør en kortere og mindre flomutsatt strekning enn Dovrebanen.

Nå som  en tosporet bane fra Oslo er fullført frem til Hamar, håper vi på en bred oppslutning om vår oppfordring til Bane Nor og sentrale myndigheter.

Sats på og viderefør Hamars stolte tradisjoner som jernbanebyen Hamar.

Folkeaksjonen  fra årtusenskiftet  for cirka 20 år siden «Ja til et grønt Koigen » greide å bevare strandlinjen uten sjenerende storhotell og kjempefoss og la grunnlaget for Hamars nåværende ansikt mot Mjøsa

I vår turistvennlige by skulle det være en enkel oppgave sommerstid å knytte jernbanemuseet til byen ved et koselig tøffetog, noe som ytterligere kan understreke byens tette forhold til jernbanen.

Nå må  de som er satt til å styre utviklingen, se helheten i byens historiske fortid, knytte den til nåtid og forstå at fremtiden vil etterspørre  andre verdier enn å komme fort fram.

Bjørn Kristen Ørbæk

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer