Samferdselsminister Knut Arild Hareide har de siste ukene skrevet tre leserinnlegg i HA om jernbanesaken og er dermed blitt en av de aktive debattantene i denne saken.
Når vi nå skriver et lite motinnlegg og etterlyser hva som skal skje med byutviklingen, er det kanskje mulig at han kan svare oss.
I alle tre innleggene skriver han rosende om forslaget til ny Nasjonal Transportplanen (NTP).
Han kritiserer den gamle for å være for ambisiøs, han kritiserer utbyggerne (les: Bane NOR) for store kostnadsoverskridelser og han roser sitt eget forslag som mer realistisk og gjennomførbart.
Mye av dette er sikkert riktig, men Hareide glemmer en meget vesentlig del når det gjelder den gjeldende NTP, nemlig byutviklingen.
NTP og satsingen på InterCity handlet nemlig ikke bare om jernbaneutbygging, men om byutvikling.
Gjennom dette prosjektet skulle knutepunktene få et løft, bli modernisert og det skulle legges til rette for en mer fremtidsrettet utvikling rundt stasjonene, blant annet på Dovrebanen.
Dette er en av grunnene til at vår gruppe engasjerte seg.
Vi ønsket en byutvikling som knyttet Hamar nærmere Mjøsa ved å flytte jernbanen vekk fra strandområdet mellom Hamars historiske sentrum og landets største innsjø.
Ved å modernisere jernbanen gjennom flytting fra dette området ville Hamar kunne utvikle seg videre som et attraktivt bosted for flere, i tråd nettopp med byutviklingen som var skissert i dette prosjektet.
Nå sitter vi igjen med forslag til en redusert jernbaneutbygging på Dovrebanen uten nytt dobbeltspor gjennom Hamar.
Geir Bjørnar Smebye, Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar
Det blir muligens noe modernisering av stasjonsområdet og modernisering av bryggeområdet, det siste bekostet av kommunen selv.
Det blir også en bro over til Espern betalt med bidrag fra Bane NOR, men den hadde sikkert kommet uansett, for å imøtekomme utbyggerne der, bl.a. Bane NOR Eiendom.
Vi lurer derfor på hva Hareide mener om byutviklingen som forsvant.