• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Hva med byutviklingen, Hareide?

MINISTER: Knut Arild Hareide. FOTO: Jenny Marie Sveen
Geir Bjørnar Smebye, Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar
Publisert: 06 april, 2021 04:45
Oppdatert: 06 april, 2021 08:27

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har de siste ukene skrevet tre leserinnlegg i HA om jernbanesaken og er dermed blitt en av de aktive debattantene i denne saken.

Når vi nå skriver et lite motinnlegg og etterlyser hva som skal skje med byutviklingen, er det kanskje mulig at han kan svare oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I alle tre innleggene skriver han rosende om forslaget til ny Nasjonal Transportplanen (NTP).

Han kritiserer den gamle for å være for ambisiøs, han kritiserer utbyggerne (les: Bane NOR) for store kostnadsoverskridelser og han roser sitt eget forslag som mer realistisk og gjennomførbart.

Mye av dette er sikkert riktig, men Hareide glemmer en meget vesentlig del når det gjelder den gjeldende NTP, nemlig byutviklingen.

NTP og satsingen på InterCity handlet nemlig ikke bare om jernbaneutbygging, men om byutvikling.

Gjennom dette prosjektet skulle knutepunktene få et løft, bli modernisert og det skulle legges til rette for en mer fremtidsrettet utvikling rundt stasjonene, blant annet på Dovrebanen.

Dette er en av grunnene til at vår gruppe engasjerte seg.

Vi ønsket en byutvikling som knyttet Hamar nærmere Mjøsa ved å flytte jernbanen vekk fra strandområdet mellom Hamars historiske sentrum og landets største innsjø.

Ved å modernisere jernbanen gjennom flytting fra dette området ville Hamar kunne utvikle seg videre som et attraktivt bosted for flere, i tråd nettopp med byutviklingen som var skissert i dette prosjektet.

Nå sitter vi igjen med forslag til en redusert jernbaneutbygging på Dovrebanen uten nytt dobbeltspor gjennom Hamar.

Geir Bjørnar Smebye, Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

Det blir muligens noe modernisering av stasjonsområdet og modernisering av bryggeområdet, det siste bekostet av kommunen selv.

Det blir også en bro over til Espern betalt med bidrag fra Bane NOR, men den hadde sikkert kommet uansett, for å imøtekomme utbyggerne der, bl.a. Bane NOR Eiendom.

Vi lurer derfor på hva Hareide mener om byutviklingen som forsvant.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Kulturredaktør: Geir Vestad
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer