«Posten skal fram»!
Det var før, men ikke nå!
Dette kan by på utfordringer, blant annet for de som fortsatt holder vedlike tradisjonen med å skrive julekort.
5. januar lå det to julekort i postkassa vår. Det ene var en retur av et kort som vi sendte for cirka en måned siden.
Vi tok kontakt med vår venn, og det viste seg at han i løpet av året hadde flyttet hundre meter, men fortsatt med likelydende gatenavn og samme postnummer.
Det andre kortet var adressert til oss, men hadde tatt hele julemåneden på å komme fram på grunn av postnummer Brumunddal 2380 i stedet for 2388.
I tillegg må jeg ta med at bursdagspresent til barnebarn sendt fra Brumunddal til Kristiansand, med riktig adresse, kom fram først etter 10 dager!
Hvorfor er det så vanskelig å få posten fram?
Annenhver søndag får vi postkassa vår full av reklame levert av den røde postbilen med en logo på siden som forteller at «Ingen kjenner Norge bedre».
Det samme skjer annenhver dag i ukedagene, men adressert post er det tydeligvis vanskeligere å få levert riktig og innen rimelig tid.
Jeg vet at mengden av adressert post er redusert, men den adresserte posten som sendes bør kunne komme fram innen rimelig tid.
Det var tidligere en selvfølge, og postens viktigste oppgave, og såpass bør vi fortsatt kunne forvente av de som i dag har ansvaret for at «posten skal fram».
Eller er det ikke viktig lenger?