KLIMA: Her i Innlandet er vi en del av noe som er større enn oss selv, og sammen kan vi sette dagsorden.
Vår tids viktigste sak, pandemien til side, er klima- og tap av naturmangfoldspørsmålet.
Innlandet kan ved hjelp av alle våre beste krefter og egenskaper være med å spille en nøkkelrolle på vei mot de bærekraftige løsningene.
Dette ser vi på nært hold fra Norges natur- og økologigymnas, en skolesatsing som ønsker å bidra til den posisjonen Innlandet kan ta på klima- og naturmangfoldsområdet.
Nøkkelrolle
Vi har et offensivt og fremtidsrettet næringsliv i traktene våre, vi har ledende forsknings- og kunnskapsmiljøer representert blant annet av Høgskolen i Innlandet og Norsk Institutt for Naturforskning.
Innlandet kan spille en nøkkelrolle inn i det grønne skiftet først og fremst av to årsaker: En ungdomsgenerasjon rik på engasjement og sulten på kunnskap, og som i tillegg har de store, sammenhengende og livsviktige naturområdene rett utenfor døra.
Derfor er det ikke tilfeldig at Norges natur- og økologigymnas ligger nettopp her i Innlandet, så vidt meg bekjent den første skolen av sitt slag i hele Europa.
Kunnskapen om naturgrunnlaget, økosystemet og klimaendringenes påvirkning på det biologiske mangfoldet kan vanskelig høstes noe bedre sted.
Oppfordring
Jeg vil oppfordre næringslivet i Innlandet, politikere fra Innlandet aktive på lokalt og nasjonalt plan, alle som er stolte av Innlandet, alle som er opptatt av klima- og naturmangfoldsdebatten, til å formidle viktigheten av en slik helgrønn utdanningsretning også på videregående nivå.
Vi satser, på bakgrunn av kompetanse, næringsliv og våre rike naturområder. Den kombinasjonen gjør at vi forvalter en viktig nøkkel for et grønt skifte her i Innlandet – nemlig grønn kompetanse.
Flere bygder og tettsteder i Norge rammes av fraflytting og tap av arbeidsplasser. Samtidig er det nettopp disse stedene som forvalter det rike dyrelivet, råvarene og noen av verdens mest verdifulle og sårbare naturområder.
Samfunnet og tiltakende urbanisering distanserer oss fra de områdene som først merker konsekvensene av ubalansen i verden.
Kristin E. Gangås
Norges natur- og økologigymnas og vår tilnærming her i Innlandet kan være en del av løsningen. Både ved å bygge kompetansearbeidsplasser i distriktene, og gjennom å styrke kunnskapen om hvordan natur og økologi i våre nærområder også henger sammen med globale klimaendringer.
Vi hører stadig at vi er en konkurrent til andre videregående skoler, men dette mener vi er direkte feil.
NNØ representerer en ekstra samarbeidspartner som kan dra ny kompetanse inn fra andre steder i landet både gjennom ansettelse av lærerpersonell og gjennom å være et nasjonalt tilbud til ungdommer fra hele landet.
Aktivitet fostrer meraktivitet, økning i antall folk i en kommune gir økt verdiskapning i nabokommuner.
Derfor har vi langsiktige ambisjoner om å etablere nye skoler i flere deler av landet.
Med utgangspunkt i den unike naturen og det mangfoldet som ligger i de ulike landsdelene; den boreale barskogen i Innlandet, eller det marine miljøet langs kysten.
Fra Innlandet har vi alle forutsetninger for å spille en nøkkelrolle på vei mot svarene på vår tids viktigste spørsmål.