• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Jernbane over Mjøsa vil også tjene Hamar

FOTO: Trond Lillebo
Asbjørn Hovstø, Moelv og Knut Bøe, Gran
Publisert: 20 juli, 2021 10:30
Oppdatert: 20 juli, 2021 10:20

Sammenknytning over Mjøsa med ei ny bru aktualiserer en kombinert veg- og jernbanebru samtidig med et nytt sykehus.

En jernbane over Mjøsa til nytt sykehus, slik vi i Facebook-gruppen «Tog til nytt sykehus ved Mjøsbrua» ønsker, vil ikke bare lindre de smertefulle dobbeltspordiskusjonene i Hamar, men bidra til positiv vekst så vel for Hamar som for hele regionen vår.

Tog må få fokus på grunn av den miljø- og klimasituasjonen som landet vårt og resten av verden er i; opphetet klode, ekstremvær med flom, forurenset jord, ødeleggende inngrep i dyrka mark, skog og natur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Transport og vareleveranser med bil i vårt spredt bebygde land er alltid nødvendig, men vi bør nå i 2021 også kunne innrømme at vi ikke for all fremtid kan legge opp til bygging av stadig nye firefelts motorveier.

Andre regioner har vekstprosjekter knyttet til næringsutvikling. Innlandet mangler en klar og bærekraftig strategi. Nytt sykehus ved Mjøsbrua og nye togspor vil bli et vekstprosjekt som vi ikke har sett maken til, og Innlandet trenger nye arbeidsplasser i hjertet av Mjøsa.

Innlandet trenger vekst i flere næringer. Innlandet trenger å vise verden og gjøre oss stolte av at vi kan lage et moderne jernbanetilbud knyttet til vitale interesser for utvikling og et bærekraftig helse- og behandlingstilbud.

Nytt togspor over Mjøsa fra Moelv og med kobling til Gjøvikbanen vil bidra sterkt til en positiv næringsutvikling for hele Innlandet. Hamar by kan for eksempel bli spart for gjennomkjøring av godstog, byen får mindre press på jernbanen sin. Godstog kan styres via Grefsenlinjen opp til Gjøvik og over til Moelv og Dovrebanen.

Dette kan også bidra til å opprette timestog mellom Elverum og Raufoss med forbindelse til Hadeland og Hønefoss. Briskeby stadion kan ta i mot toglaster med elleville fotballfans når Ham-Kam møter Raufoss i eliteserien.

På vestsiden av Mjøsa kan de vente seg togreisende direkte til Hadlands og Jevnakers attraktive kulturopplevelser. Hamar kan bli navet i et helt nytt togopplegg for Innlandet.

Pendling mellom nye arbeidsmarkeder og universitet/høgskoler, mellom Lillehammer, Elverum, Hamar og Gjøvik-regionen vil bli vesentlig enklere. Leger i vår Facebook-gruppe bekrefter at flere pasientgrupper har ønske om en stasjon i nærhet av sykehusbygget, i tillegg til ansatte og besøkende.

Togspor og eventuell ny veibru over Mjøsa må planlegges samtidig. Oppgradering av riksveg 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua bør ikke skje før jernbanespor er planlagt på strekningen.

Og sykehuset bør ikke bygges før jernbanespor og togstasjon er inkorporert i planen. Innlandets politikere må kjenne sin besøkelsestid.

TOGET GÅR NÅ!

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer