SAMFERDSEL: Den siste tiden har det blusset opp en debatt om Nye Veier.
Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen og at driftsmodellen til Nye Veier må evalueres.
Arbeiderpartiets Kirsti Leirtrø stilte meg nylig et skriftlig spørsmål og lurte på hvordan det er mulig at det norske samfunnet har spart 59 milliarder kroner på grunn av konkurransen og arbeidet til Nye Veier.
Det går faktisk an å spare felleskapet for penger gjennom sunn konkurranse og ved å tenke nytt når det kommer til bygging av ny infrastruktur.
Samfunnsnytten
I arbeidet med veiutbygging gjøres det mye planlegging før spaden settes i jorda.
Utbyggere må regne ut samfunnsnytten av å bygge og ruste opp vei. Det at folk kommer raskere og tryggere frem til skole og jobb øker samfunnsnytten og teller positivt.
Så langt har Nye Veier åpnet til sammen 81 kilometer med ny motorvei og på disse veiene er det oppnådd en kostnadsreduksjon på 19 prosent.
Med en liknende kostnadsreduksjon på resten av de strekningene selskapet skal bygge ut, vil de samlede besparelsene summere seg til 25 milliarder kroner.
I tillegg til å spare penger på hvordan veiene bygges har Nye Veier funnet måter som gjør at veiene de bygger gir større nytte for samfunnet.
Det er beregnet at denne nytteøkningen har en verdi på 34 milliarder kroner samlet for alle strekningene Nye Veier skal bygge ut.
Summerer vi besparelsene og den økte samfunnsnytten ser vi at dette til sammen utgjør 59 milliarder kroner.
Forstår ikke skepsisen
Jeg har vanskelig for å forstå skepsisen til Nye Veier.
Det at vi har to ulike statlige aktører som utfordrer hverandre og konkurrerer om å gi felleskapet mest mulig vei for pengene, er positivt og skaper en sunn dynamikk.
Alternativet er å skru tiden tilbake og innføre enerett på prosjektering og utbygging av veier slik vi gjorde før 2016.
Å forvente at en utbygger med enerett skal konkurrere med seg selv på pris og kvalitet, er en krevende øvelse.
Jeg mener at Statens vegvesen og Nye Veier gjør hverandre bedre som konkurrenter, og det tjener det store felleskapet.
Konkurranse fremmer innovasjon og nytenkning.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide
Det ser vi eksempelvis ved riksvei 3 i Østerdalen, E6 i Helgeland og E16 i Valdres, der Statens vegvesen har klart å få kostnadene ned.
På disse strekningene spares det titusenvis av kroner per meter, nettopp fordi Statens vegvesen bygger og planlegger vei på en ny og bedre måte.
Det innebærer blant annet tidlig involvering av entprenører, bygging av lange strekninger og smart gjenbruk av vei som ligger der fra før av.
Som aldri før
Det bygges som aldri før i landet vårt. Samferdselssektoren opplever et løft både som følge av økte bevilgninger, men også fordi vi våger å tenke nytt i sektoren. Fruktene av dette arbeidet kan stadig flere høste av.
Mer vei for pengene betyr også at vi kan bruke mer penger andre steder. For eksempel kan grep som opprettelsen av Nye Veier bidra til at vi frigjør mer penger til utdanning og helseteknologi.
De grepene og reformene vi gjør innenfor samferdselssektoren handler om å gjøre Norge til et enda bedre land å leve og bo i.