For noen dager siden figurerte tre profilerte Hamar politikere på forsiden i HA overlykkelige over en lekkasje fra forslaget til ny nasjonal transportplan som går inn for at jernbaneutbyggingen stanser opp ved Åkersvika og ikke går helt fram til Hamar by.
I følge avisen skal denne beslutningen være tatt ikke minst etter sterk lobbyvirksomhet fra en av de tre som kjemper en desperat kamp for øst-alternativet.
Alle vet at en sånn utbygging vil medføre store naturinngrep og betyr rasering av verdifull matjord.
En annen lekkasje fra regjeringshold kom nesten samtidig og skapte også jubel fra lokale politikere.
Nå gjaldt det planen om å bygge motorvei fra Hamar til Løten!
Det var som om jeg ikke helt trodde de gamle ørene mine hørte riktig.
Men joda, ryktet viste seg å stemme.
For bekreftelsen kom i avisen dagen derpå.
Men i all verden, hvor mye verdifull jord skal ofres for at bil glade hedmarkinger, eller heter det kanskje innlendinger, skal kunne tilfredsstilles?
Og hvor mange minutter vil man spare på turen til Løten på en motorvei i forhold på riksveien vi har i dag? Dette er virkelig ille.
Egil Flikke
Så er det det evinnelige maset fra Brumunddals fartsgale Frp-er.
Han som tok æren for å få opp fartsgrensen til 110 km/t på E6 og ennå ikke er fornøyd.
For i HA tar han til orde for å høyne fartsgrensen ytterligere.
Han gir seg nok ikke før det blir Autobahn-tilstander på norske veier og alle bompenger blir borte.
Mye og mangt kan man si om denne stortingsrepresentanten, men i alle fall kan han ikke anklages for å støtte toget på bekostning av bilen. Her er det ikke mange gode tanker om skadelige klimagassutslipp og bevaring av kloden.
Jeg er nå kommet halvveis i Dag O. Hessens prisbelønte bok om tilstanden på jorda og fremtidsutsiktene hvis vi ikke tar revolusjonerende grep om vår livsførsel. Rystende lesning.
Her hjelper det lite å rasere verdifull matjord, bygge motorveier og være bilråner.
Det er spørsmål om å gjøre jorda beboelig for fremtidige generasjoner.