Det er selvfølgelig for mye forlangt at alle politiske partier vil fremføre budskapet i overskriften før valget. Men én ting bør vi forvente.
Fredag 2. juni kom meldingen om at Nye Veier avbestiller kontrakten med entreprenøren om prosjektutvikling, regulering og bygging av ny 4-felts Mjøsbru, og 11 kilometer motorvei på Biri-sida av Mjøsa. «At Nye Veier skal planlegge, regulere og bygge Rv.4 mellom Mjøsbrua og Gjøvik kan også det påvirke det videre prosjektet», sier direktør Bjørn Børseth i Nye Veier til NTB.
Et tydeligere signal om endringsmuligheter kunne ikke ha kommet.
For alle 660 medlemmene (og økende!) i gruppa «Tog til nytt sykehus ved Mjøsbrua», for alle politikere som ser på nytt sykehus på Moelv som en historisk mulighet til å utvikle regionen, og for veldig mange andre som undrer seg over en samfunnsutvikling der trafikkbarrierer og store motorveier i mange tilfeller blir viktigere enn naturvern.
Pressemeldingen gir oss fornyet håp om at fargerike fylkespolitikere og stortingskandidater vil utbryte; NÅ! og ta intitiativ til at hele pakka med sykehus på Moelv, vei- og banetilknytning tas opp til en ny og grundig vurdering der friske og framtidsrettede tanker får dominere.
Nye Veier kan ikke fortsette å legge sin strategi for Rv.4 og ny 4-felts Mjøsbru i en lukket veiplanavdeling.
Helse Sør-Øst kan ikke alene tegne sitt nye sykehus uten å inkorporere jernbane og vei, og berørte kommuner og regionen må med i planprosessene.
Det er selvfølgelig for mye forlangt at alle politiske partier foran stortingsvalget 13. september vil fremføre budskapet i overskriften på denne artikkelen med klare stemmer.
Men vi kan håpe at ansvarlige partier vil gå inn for en regional utvikling som Innlandet aldri har sett maken til.