• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Respekterer du folkeviljen, Erna Solberg?

ILLUSTRASJONSFOTO: Christian E. Bergheim
Jørund Hassel, Lillehammer
Publisert: 20 september, 2021 10:06
Oppdatert: 20 september, 2021 11:11

Den 24. september 2021 kan det skje at EUs jernbanepakke IV innlemmes i EØS-avtalen, under møtet i EØS-komiteen, der Norge, Island og Liechtenstein møter EU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjer det, vil alle de norske jernbanelovene bli EUs eiendom, underlagt EU-retten, inklusive tilsynsmyndigheten.

Ved stortingsvalget 13. september 2021, mente 56 prosent av velgerne at privatiseringen/salget av folket eiendom må opphøre, og at det må bli en stopp i fremveksten av de enorme forskjellene i befolkningen (Ap, Sp, SV, MDG og Rødt)! Det innebærer stopp i overføring av mer makt til EU.

Bare 40,4 prosent av velgerne støtter statsminister Etna Solberg (H), som mener at Norge er tjent med at EU får mer makt i Norge, som innebærer at folkets jernbane «gis» bort til profitthungrige spekulanter gjennom et Stortingsvedtak (H, Frp, V og KrF).

Dette grepet gjør flertallet på Stortinget, vel vitende om at Norge trolig er det eneste landet hvor deler av jernbanedriften er avhengig av offentlige kjøp for å kunne driftes, med skattebetalernes penger.

I fremtiden vil ikke overskudd i jernbaneselskaper lenger tilbakeføres staten. Det kan dermed forventes ytterligere kutt velferden, fordi jernbaneprofittørene skal ha sin profitt, og hvor store deler av utbyttet føres ut av landet fremfor å bli reinvestert i Norge.

Som takk får norske skattebetalere dyrere togbilletter, slik det er blitt etter at jernbanereformen ble innført i 2015.

Etter et stortingsvalg er det normale at sittende regjering opptrer som et forretningsministerium frem til ny regjering overtar. Erna Solberg har signalisert noe annet, hun akter å få jernbanepakka innlemmet i EØS-avtalen på møtet i EØS-komiteen den 24. september, med begrunnelsen «det er vedtatt av Stortinget».

Full liberalisering av jernbanedriften handler om å sette jernbaneansatte/ jernbanevirksomheter opp mot hverandre i en konkurranse – hvor den som godtar minst lønn/ dårligst arbeidsmiljø «vinner» anbudet.

Det er ikke det fremveksten av fattige lavtlønnede arbeidstakergrupper ønsker seg.

Dermed fremstår som meget respektløst ovenfor det norske folkestyret og demokratiet dersom statsminister Erna Solberg innlemmer EUs jernbanepakke IV mot folkets vilje den 24. september 2021.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer