Hamar og jernbanen hører sammen.
Fredag 16. juni har en trio med svær overskrift i HA erklært at det nå må sikres at jernbanen i fremtiden ikke skal skille byen fra Mjøsa.
Et slikt ønske må da være fullstendig historieløst. Man kan trygt påstå, at Hamar og jernbanen er ett og samme begrep. Hamar er oppbygget av jernbanen og jordbruk.
Mener denne trioen at Hamar må renskes for historie, og i fremtiden bestå av Strandgata og Koigen? At restene av jordbruk som finnes innenfor byen, trygt kan nedbygges av boligblokker eller kjøpesentre, så man blir kvitt den delen av historien også?
En jernbanebru over Hamarbukta er da ingen risiko. Da ville man bli forskånet for den grusomme støyen fra togene.
En vakker sjøpoll mellom Koigen og jernbanebrua, der Skibladnerbrygga og småbåthamnen ville inngå som en naturlig del av Koigen, det er et merkelig fenomen her i byen.
At noen ikke tåler synet av at et tog passerer synsfeltet en gang iblant! Blant mange hamarsinger finnes sterke ønsker om kortest mulig reisetid inn til Oslo, og de forlystelser som frister der. Da er en dobbeltsporet jernbane et godt valg!