Trygve Slagsvold Vedum og Senterpartiet lover å jobbe for dobbeltspor inn til Hamar stasjon. Det løftet betyr døden for Mjøsfronten og Hamars kontakt med vannet.
Vedum omtaler Hamar stasjon som en «propp», og vil derfor forlenge utbyggingen av dobbeltsporet helt inn til Hamar stasjon, til tross for at dette medfører utgifter i milliardklassen.
Viktigheten av oppgradering av stasjonsområdet med tanke på sikkerhet og funksjonalitet, er de fleste enige om.
Det er Senterpartiets planer om låsingen av videre utbygging til vestlig trasé som er problemet. Her viser Vedum dessuten overraskende dårlig faktakunnskap.
BaneNOR har nemlig selv uttalt at det ikke er nødvendig å bygge to spor videre fra Åkersvika til Hamar stasjon, verken med tanke på to avganger i timen eller for å unngå forsinkelser. Vedum er altså villig til å bygge igjennom et naturreservat uten grunn, bruke opptil tre milliarder kroner (uoffisielt anslag av fagmann) på byggingen, sitte igjen med null trafikkmessig effekt, og gjøre det svært lite sannsynlig at østlig trasé kan bli gjennomført senere!
Meklingsresultat ikke årsak
Det vises også, feilaktig, til at meklingsresultatet er årsaken til at man nå kan gjøre den midlertidige oppgraderingen av Mjøsfronten. Det faktum at BBL snudde fra tilsynelatende å være positive til øst i kommunevalget, til å ønske å bygge dobbeltspor inn til stasjonen, i virkeligheten et vestvedtak, førte riktig nok til et meklingsvedtak der frigjøring av arealer var et av punktene.
Det verken Vedum og Senterpartiet, eller BBL lokalt sier noe om, er at Regjeringen ville ha gått for østlig trasé. Et østvedtak ville på sikt ha frigjort hele Mjøsfronten, og vi kunne utviklet byen fra Strandgata til Mjøsa, uten et stadig voksende antall godstog dundrende igjennom pølseboder og karibiske kyllinger.
Hva skjer dersom Senterpartiet og Vedum, støttet av lokallagene av BBL, Ap, MDG, SV, R og Sp får det som de vil og bygger nytt dobbeltspor inn til Hamar stasjon?
Midlertidig Mjøsfront
Da er det svært lite sannsynlig at vi får østlig trasé for dobbeltspor, slik så å si alle østerdalskommunene ønsker, inklusive flere Senterparti-ordførere. Vi får ingen direkte tilknytning mellom Dovrebanen og Rørosbanen.
Hamar stasjon vil forbli en sekkestasjon for dem som skal reise til eller fra distriktskommunene i Innlandet, og vi får en stor økning av antall godstog gjennom Mjøsfronten.
Stig Vaagan, 1. kandidat for Venstre i Hedmark
Et enstemmig kommunestyre i Hamar bevilget penger til Mjøsfronten. Det er allerede en suksess, takket være våre flotte ansatte i kommunen, og de næringsdrivendes spennende tilbud.
«Slik skal Trygve vinne stemmer i Hamar», står det i HA 12. juli.
Får Vedum og kommunestyreflertallet det som de vil, blir den fine Mjøsfronten dessverre midlertidig, for da kommer utvidelsen av dobbeltsporet på bru eller kulvert gjennom Hamar-bukta.