• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
3 minutter lesetid

Dobbeltsporet stopper på ny Hamar stasjon

DOBBELTSPOR: Einar Busterud har ingen tro på at dobbeltspor gjennom Hamar vil komme. FOTO: TROND LILLEBO
Einar Busterud (BBL), ordfører i Hamar
Publisert: 22 juni, 2022 12:40
Oppdatert: 23 juni, 2022 08:48

DOBBELTSPORET: Det blir ikke slik du frykter.

Også sørlendinger finner seg til rette og blir glad i Hamar. Det er Øyvind Åge Bergs innlegg i HA et godt eksempel på. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Berg har to bekymringer: Sykehuset og jernbanen. Den første deler jeg fullt ut.

Å bygge et stort sykehus på et sted som samfunnsanalysen sier, innebærer en svekkelse av hele Innlandet som er litt av en prestasjon. Og i særdeleshet for Innlandet, som fra før er helt i bunnsjiktet når det gjelder utvikling.

Innlandet på bunnen

Fødselsunderskudd, befolkningsnedgang, flest utenfor ordinært arbeidsliv, utdanningsnivå. Skal man lese statistikk over hvordan det går med norske fylker, er det raskest å finne Innlandet hvis man leser fra bunnen. Hamar og regionen trekker statistikken i positiv retning, men det oppfattes som et problem og ikke et gode i store deler av Innlandet. Alle skal ned!

Når det gjelder jernbanen bommer Berg litt. Jeg tror vi ikke behøver mange sekundene før vi er enige om at jernbanen er en barriere mellom byen og Mjøsa.

Men det blir ikke dobbeltspor gjennom Hamar slik Berg skriver, det blir dobbeltspor TIL Hamar – og så er det slutt.

Einar Busterud (BBL), ordfører i Hamar

Når man går av toget på Hamar stasjon skjønner man også hvorfor: Det er ikke mange igjen i kupeen.

Planene om sammenhengende dobbeltspor til Lillehammer er derfor puttet i skuffen, det ble for dyrt i forhold til nytten. Og av samme grunn blir det dagens enkeltspor videre fra Hamar løsningen også i overskuelig framtid. Og uten kulvert, slik Berg frykter. Bygging av nytt dobbeltspor gjennom Hamar  ville gitt muligheten for østlig trasé, men med fortsatt bruk av dagens enkeltspor er det en umulighet.

1.500 nye boliger

At dagens spor fortsatt skal ligge som det gjør er ingen begrunnelse for at Hamar stasjon fortsatt skal være parkeringsplass for utrangert togmateriell. Derfor starter vi nå byggingen av et boligområde som etter hvert vil inneholde 1.500 boliger og flere tusen arbeidsplasser.

Om seks år er det planlagt 85 togavganger pr døgn fra Hamar. Det innebærer opptil fire tog i timen til Oslo. Passasjerene som skal benytte disse togene fortjener selvsagt en moderne stasjon, bedre parkeringsforhold både for bil og sykkel, en skikkelig skysstasjon for både buss og taxi.

Det er disse planene som Berg referer til, og som jeg mener vil være et stort løft for byen. Jeg tror du faktisk vil være enda mer glad i Hamar etter at dette er realisert, Øyvind Åge Berg.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer