DOBBELTSPORET: Det blir ikke slik du frykter.
Også sørlendinger finner seg til rette og blir glad i Hamar. Det er Øyvind Åge Bergs innlegg i HA et godt eksempel på.
Berg har to bekymringer: Sykehuset og jernbanen. Den første deler jeg fullt ut.
Å bygge et stort sykehus på et sted som samfunnsanalysen sier, innebærer en svekkelse av hele Innlandet som er litt av en prestasjon. Og i særdeleshet for Innlandet, som fra før er helt i bunnsjiktet når det gjelder utvikling.
Innlandet på bunnen
Fødselsunderskudd, befolkningsnedgang, flest utenfor ordinært arbeidsliv, utdanningsnivå. Skal man lese statistikk over hvordan det går med norske fylker, er det raskest å finne Innlandet hvis man leser fra bunnen. Hamar og regionen trekker statistikken i positiv retning, men det oppfattes som et problem og ikke et gode i store deler av Innlandet. Alle skal ned!
Når det gjelder jernbanen bommer Berg litt. Jeg tror vi ikke behøver mange sekundene før vi er enige om at jernbanen er en barriere mellom byen og Mjøsa.
Men det blir ikke dobbeltspor gjennom Hamar slik Berg skriver, det blir dobbeltspor TIL Hamar – og så er det slutt.
Einar Busterud (BBL), ordfører i Hamar
Når man går av toget på Hamar stasjon skjønner man også hvorfor: Det er ikke mange igjen i kupeen.
Planene om sammenhengende dobbeltspor til Lillehammer er derfor puttet i skuffen, det ble for dyrt i forhold til nytten. Og av samme grunn blir det dagens enkeltspor videre fra Hamar løsningen også i overskuelig framtid. Og uten kulvert, slik Berg frykter. Bygging av nytt dobbeltspor gjennom Hamar ville gitt muligheten for østlig trasé, men med fortsatt bruk av dagens enkeltspor er det en umulighet.
1.500 nye boliger
At dagens spor fortsatt skal ligge som det gjør er ingen begrunnelse for at Hamar stasjon fortsatt skal være parkeringsplass for utrangert togmateriell. Derfor starter vi nå byggingen av et boligområde som etter hvert vil inneholde 1.500 boliger og flere tusen arbeidsplasser.
Om seks år er det planlagt 85 togavganger pr døgn fra Hamar. Det innebærer opptil fire tog i timen til Oslo. Passasjerene som skal benytte disse togene fortjener selvsagt en moderne stasjon, bedre parkeringsforhold både for bil og sykkel, en skikkelig skysstasjon for både buss og taxi.
Det er disse planene som Berg referer til, og som jeg mener vil være et stort løft for byen. Jeg tror du faktisk vil være enda mer glad i Hamar etter at dette er realisert, Øyvind Åge Berg.