E6: På tross av det store løftet nye E6 med 110-sone har gitt for Hedmarken, vil den rødgrønne regjeringen altså nedskalere den videre utbyggingen nordover mot Lillehammer.
Forrige uke varslet Erling Sande (Sp), som er leder for transportkomiteen på stortinget, at Ap/Ss-regjeringen varsler innstramminger i det reviderte nasjonalbudsjettet, som vil bety kutt i samferdselsinvesteringer.
Jeg legger her trykk på investeringer, for det å bygge ut landets infrastruktur, er nettopp en investering snarere enn en kostnad.
Infrastrukturen vil være til stor nytte for samfunnet uavhengig av svingninger i pengemarkedene, slik sett er det også en relativt risikofri investering.
På torsdag ble det reviderte nasjonalbudsjettet framlagt, og satsningen på samferdsel glimret som varslet med sitt fravær.
Bygg skikkelig med en gang
På tross av det store løftet nye E6 med 110-sone har gitt for Hedmarken, vil den rødgrønne regjeringen altså nedskalere den videre utbyggingen nordover mot Lillehammer.
Man vil heller gå for å bygge en såkalt 2/3-felts vei, eller i bestefall en underdimensjonert 4-felts vei med betydelig tregere fremkommelighet, enn den opprinnelige standarden som den borgerlige regjeringen la opp til mens de hadde makten.
Det må være bedre å ha et litt lengre tidsperspektiv, og bygge en skikkelig vei med en gang?
Det er ingen som kjøper en skreddersydd bunad til en 13-åring, man vet at den allerede om et år vil være for liten, og at det dermed ikke vil være verdt en så stor investering.
Andre Røed Kristiansen
De rødgrønne har derimot ikke skjønt dette prinsippet, og går derfor for en marginal utbedring av E6, som etter alt å dømme vil få sprengt kapasitet innen noen få tiår, dersom Mjøs-regionen skal vokse, og bli en mer helhetlig bo og arbeidsregion.
Ikke sløs bort enorme summer
Det er også verdt å nevne at dette er hovedveien mellom Norges hovedstad og landets tredje største by.
Infrastrukturen fungerer omtrent som blodårene i kroppen vår. Den fungerer best når det er fin flyt.
Tette blodårer fungerer dårlig. Mitt råd er derfor at de rødgrønne ikke sløser bort enorme summer på meningsløs og marginal utbedring av E6, så får vi heller håpe på at de borgerlige med FRP i spissen kommer til makten i 2025 igjen, og sørger for skikkelig veiutbygging igjen, slik vi så fra 2013-2021.
Ketil Solvik Olsen, du savnes som samferdselsminister!