• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst

Debatt

  • Debattforsiden
  • Signert
Meny
  • Nyheter
  • Kultur
  • Sport
  • HA-bloggen
  • Send inn debattinnlegg
  • Hvordan debattere?
  • Kundesenter
HVA MENER DU? Vil du svare på dette innlegget? Trykk her.
Debatt
4 minutter lesetid

Nei til ny 4-felts motorvei E6 gjennom Lågendeltaet Naturreservat

KLIMAAKSJON: Torstein Fjeld. FOTO: Privat
For Besteforeldrenes klimaaksjon, jernbanegruppa, Torstein Fjeld
Publisert: 12 mai, 2022 13:30
Oppdatert: 12 mai, 2022 11:18

SAMFERDSEL: Bygg i stedet høyhastighets jernbane.

Naturvernforbundet (NVF) har gjennom sin nye utredning om Behov for en grønnere veipolitikk vurdert 23 ulike 4-felts motorveiplaner for 110 km/t. Disse planene må nedskaleres til 2/3-felsveier for 90 km/t. NVF har stipulert kostnadsbesparelsene til over 200 mrd. kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av disse strekningene er E6 Moelv – Øyer, 43 km 4-felts motorvei til 12 mrd. kroner, inklusiv ny Mjøsbru, videre til Lillehammer og Storhove (gjennom Lågendeltaet) og fram til Øyer, 10 km lenger nord. Statsforvalteren har gitt dispensasjon for å legge veien gjennom naturreservatet. Lågendeltaets venner  samler penger og forbereder rettssak mot staten for å få stoppet prosjektet.

Bygg jernbane

I stedet for å bygge ny kontroversiell motorvei gjennom naturreservatet, bør det bygges ny høyhastighets jernbane uten at naturreservatet  blir berørt, forbi Lillehammer og videre til Trondheim.

Dagens E6 bru over Lågendeltaet fra Vingrom til Lillehammer by vil da få uendret eller minkende trafikk og behovet for ny bru/utvidet veikapasitet blir borte.

Ny 4-felts motorvei videre opp gjennom Gudbrandsdalen og videre nordover må nedskaleres til en 2/3-felts vei for 90 km/t.

Landet og landsdelene må bindes sammen med høyhastighets jernbaner og ikke med 4-felts motorveier. Høyhastighets jernbaner er raskere enn både motorveier og fly, de gir klimanøytral person- og varetransport, ingen dekk- og veislitasje, mindre støy, færre ulykker og er langt smalere med langt mindre arealbruk enn 4-felts motorveier.

I Nasjonal transportplan 2022-2033 står det i langsiktig del (siste 6 års periode) at: «Regjeringen vil gjennomføre en høyhastighetsutredning for strekningen Oslo – Trondheim».

Innsparte motorveipenger kan bidra til å finansiere denne banen, en bane som vil overføre både flytrafikk og store deler av trailer og biltrafikken mellom Oslo og Trondheim.


Flytrafikken mellom Oslo og Trondheim var i 2019 (før Covid) over 2 mill. passasjerer årlig, med 32 fly daglig i hver retning. Med en kjøretid på 2,5 timer viser erfaringer at 80 % velger tog framfor fly. I tillegg kommer biltrafikken. Dette kan gi markedsgrunnlag for ca. to avganger i timen mellom Oslo og Trondheim.

Bane til Trondheim

Derfor foreslår BKA jernbanegruppa at vi straks starter utredning av flerbruksbane mellom Oslo og Trondheim, og med stopper det kontroversielle motorveiprosjektet forbi Lillehammer.

Torstein Fjeld

Det foreligger alt en utredning fra Deutsche Bahn International på oppdrag fra Norsk Bane i perioden 2008 til 2012, som kan danne et godt utgangspunkt for rask framdrift.

 En slik jernbanesatsing bidrar også til næringsutvikling underveis i de distriktene banen går gjennom og bidrar til å dempe den sentraliseringen som en følge av en stadig økende flytrafikk.

Framfor alt, vil dette løse de presserende transportutfordringene i områdene rundt Mjøsa og Lågendeltaet.

Tips: tips@h-a.no
Telefon: 62 51 95 00
Kontakt oss: red@h-a.no

Sjefredaktør: Katrine Strøm
Digitalredaktør: Jan Morten Frengstad
Nyhetsredaktør: Rune Steen Hansen
Debattleder: Trond Svendsen
Fotosjef: Trond Lillebo

  • Email
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Kundeservice: Bestill abonnement // Omadressering // HA-kortet // Reklamasjon eller klager
Samtykke // Personvernerklæring // Om informasjonskapsler // Vilkår
Annonsér i HA: Bedrift / Privat
Logg inn på: eAvis // Mitt abonnement

HA Debatt © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Hamar Arbeiderblad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Vil du endre dine innstillinger for kontakt? Her finner du dine samtykker

Les mer